Pagrindinis > Naujienos > Avarija su žūtimi: vilkaviškietis siunčiamas kalėti (ateityje taip gali būti visiems be jokių išimčių)

Avarija su žūtimi: vilkaviškietis siunčiamas kalėti (ateityje taip gali būti visiems be jokių išimčių)

 

BK išimtys ir vingrybės

 Po to, kai žinomas TV veidas Jonas Radzevičius šių metų pradžioje buvo nuteistas tik lygtine teismo bausme už tai, kad, būdamas girtas, padarė avariją ir pražudė žmogų, panašių atvejų Lietuvos teismuose buvo ir daugiau. Pastaruoju metu tik ir girdime, kad teismų nuosprendžiai asmenims, padariusiems mirtiną avariją, praktiškai švelnėja – kaltininkas paliekamas laisvėje, nors ir suvaržytas įvairiais įpareigojimai. O faktiškai Baudžiamasis kodeksas (BK) tokiems asmenims numato tik laisvės atėmimo bausmę, galinčią siekti ir iki aštuonerių, ir iki 10 metų.

Vis dėlto retkarčiais Temidė dar prisimena BK įrašytas griežtąsias nuostatas.

Ketveriems metams – į „zoną“

Tas BK nuostatas kaip kokią išimtį Temidė prisimena (bet irgi ne visada) tik tokiais atvejais, kai mirtinos avarijos kaltininkas buvo apsvaigęs nuo alkoholio ar kvaišalų.

Teismo nuosprendžio, siunčiančio už grotų, neseniai sulaukė Virbalio miestelio (Vilkaviškio sav.) gyventojas 23 metų Virmantas Žebertavičius. Pernai, lapkričio 22-osios vakarą, šis jaunas vyras, girtas (1,32 promilės alkoholio – arti vidutinio girtumo laipsnio) vairuodamas savo motinos automobilį „VW Golf“, Virbalyje kliudė pėsčiąją L. L. (54 m.), vietos gyventoją, ir ją mirtinai sužalojo.

Už tai V. Žebertavičius dabar Vilkaviškio apylinkės teismo nuteistas kalėti 6 metus. Tiesa, šis nuosprendis iškart trečdaliu sumažintas, kaip leidžia kitas to paties BK straipsnis asmenims, neneigiantiems savo kaltės ir „palaiminusiems“ bylą teisme išnagrinėti supaprastinto proceso tvarka ir atlikus sutrumpintą įrodymų tyrimą. Taigi, atmetus trečdalį paskirtosios bausmės, V. Žebertavičiui liko 4 metų įkalinimo bausmė. Ją atlikti nuteistasis turėtų pataisos namuose-atvirojoje kolonijoje (kokia anksčiau veikė mūsų krašte, Kybartuose), iš kurios savaitgaliais kaliniai turi teisę parvykti namo.

Kadangi iki šiol 4 kartus už vagystes, svetimo turto sugadinimą ir chuliganišką elgesį teistas V. Žebertavičius dar buvo neatlikęs paskutiniosios teismo bausmės – 60 parų arešto – už viešosios tvarkos pažeidimą, tai ši bausmė, paskyrus bausmę už mirtiną avariją, išvis prapuola, nes ji įskaičiuota į naujausios bausmės laiką, kaip vadina BK, apėmimo būdu. Ne sudėjimo, kai kelios teismo bausmės tam pačiam asmeniui tik didėtų, kaip didėja kelių sudedamų skaičių suma. 

Prislegia tik ieškiniai

Nuteistasis švelnesnės bausmės gali tikėtis tik Lietuvos apeliaciniame teisme (LApT), mat šis aukštesnės pakopos teismas avarijų kaltininkams neretai būna atlaidesnis už žemesnės instancijos teismus. Tai rodo teismų nuosprendžiai.

Taigi vis dažniau pastebima, kad pati didžiausia bausmė už pražudytus žmones tokių avarijų kaltininkams būna teismo priteisti ieškiniai, nes realus laisvės atėmimas, kuris leistų patirti kelių chuliganui suvaržyto gyvenimo nepatogumus, – jau retenybė.

Grįžkime prie vilkaviškiečio V. Žebertavičiaus – jam teismas, be įkalinimo bausmės, dar nurodė atlyginti dviem pražudytos pėsčiosios artimiesiems moralinę žalą, įvertintą 20 000 eurų, ir per 1000 eurų proceso išlaidų. (Turtinę žalą, artimųjų patirtą dėl žuvusiosios laidotuvių, jiems dar iki teismo atlygino avarijos kaltininko tėvai.)

Įkalintas nuteistasis, žinoma, kurį laiką negalės atlyginti nė mažos dalies šių ieškinių, nes už grotų kaliniai dažniausiai nieko neuždirba. Be to, ir iki avarijos V. Žebertavičius, prieš kurį laiką įgijęs tik pagrindinį išsilavinimą, neturėjo jokio oficialaus darbo, nebuvo registruotas Darbo biržoje. Užtat turėjo automobilį, nupirktą motinos.

Nedrausmingas vairuotojas

Kaip pats teisiamasis teigė teisme, šiuo automobiliu jis kartais pavėžėdavo mamą jos reikalais, kartais pats nuvažiuodavo į Rusiją „komerciniais reikalais“ (pigesnių prekių įsigyti), o dažniausiai važinėdavo pas draugus ir su jais.

V. Žebertavičius buvo ne tik negero elgesio (kaip minėta, ne kartą teistas), bet ir nedrausmingas prie vairo – važinėjęs be vairuotojo pažymėjimo, viršijęs greitį, nesegėjęs saugos diržo, vairavęs būdamas neblaivus. Už tai buvo baustas, o prieš tragiškąją avariją – tik neseniai atgavęs vairuotojo pažymėjimą.

Prieš minėtą mirtiną avariją V. Žebertavičius girtavo, o paskui sėdo prie vairo su dviem draugais ir vyko miesto link. Vyrukas spaudė greitį, nors toje vietoje leistinas greitis yra 50 kilometrų per valandą. Kelias buvo apšviestas, tačiau šlapia, slidi kelio danga. Štai todėl ir įvyko avarija – girtas vairuotojas nesugebėjo suvaldyti automobilio, nespėjo sustabdyti, kai pamatė pėsčiąją.  

Po avarijos vaikinas aiškino, kad jau porą savaičių buvo sugedęs jo automobilio spidometras, tačiau vis neprisiruošta jo pataisyti…  

Po įvykio V. Žebertavičius, kelių „erelis“, daugiau nei pusmetį praleido už grotų. Tai lėmė jo padarytų pažeidimų „kolekcija“ – iki avarijos jis buvo baustas net 17 kartų, didžioji dalis pažeidimų – už Kelių eismo taisyklių (KET) nepaisymą. Po to jaunas vyras laukti teismo dienos buvo išleistas į laisvę.

Greičiausiai todėl, kad ir iki tragiškosios avarijos šis vilkaviškietis buvo nedrausmingas vairuotojas, aktyvus KET pažeidėjas, dabar jis ir nuteistas kalėti. Anot Vilkaviškio teismo nuosprendžio, iš ankstesnių nuobaudų, gautų už KET pažeidimus, jaunas vyras jokių išvadų nedaręs.

Avarija – lyg nužudymas?

Gali būti, kad tokios „tikrosios“ pagal BK bausmės – laisvės atėmimo – netrukus sulauks ir visi kiti mirtinų avarijų kaltininkai, be jokių teismo ir BK „nuolaidų“. To siekia Seimo nariai Antanas Matulas ir Alma Monkauskaitė, neseniai parengę įstatymo pataisas, griežtinančias atsakomybę avarijų kaltininkams.

Pataisomis didesnės baudos siūlomos už viršytą greitį, už pakartotinį vairavimą išgėrus (per 3 metus) ir kt.

Be to, avarijoje žmones pražudžiusių girtų vairuotojų veiksmai, pasak pataisų autorių, būtų „iš dalies prilyginami nužudymui“. Todėl siūloma neblaiviems asmenims, pražudžiusiems vieną žmogų, skirti laisvės atėmimą nuo 7 iki 15 metų, o pražudžiusiems du ir daugiau žmonių – nuo 8 iki 20 metų.

Šiuo metu apsvaigusiam vairuotojui, kuris sukelia avariją ir pražudo žmogų ar kelis, gresia nelaisvė nuo 3 iki 10 metų.
Belieka pridurti, kad vis dėlto aktyvi kova su kelių „ereliais“, atrodo, dar ilgai nesibaigs – kartu nesibaigs ir tragiškų avarijų. Jau vien dėl to, kad dabar jauni vairuotojai tikrai neretai sėda vairuoti išgėrę ir tikėdamiesi išsipirkti kyšiais. Jie gi imliai perima tėvų ir kitų vyresnių artimųjų „tradicijas“, o ar vėliau, tapdami vis brandesni, perkainos gyvenimo vertybes ir „susitupės“, galima tik viltingai spėlioti.

Tik faktai:

Untitled-1Nuo šių metų pradžios įsigaliojo vadinamasis nulio promilių įstatymas – taksi automobilių, mopedų, motociklų, triračių, keturračių, didesniųjų transporto priemonių vairuotojai ir pradedantieji „žalieji lapai“ turi būti absoliučiai blaivūs – jų kraujyje negali būti nė dalelytės promilės alkoholio.

Kitiems vairuotojams leistina alkoholio kraujyje riba iki šiol išlikusi 0,4 promilės.

Tačiau vidaus reikalų ministras Saulius Skvernelis jau siūlo, kad galiausiai visi vairuotojai, be jokių išimčių, privalėtų vairuoti tik būdami visiškai blaivūs (nulio promilių riba).

Karolina ZUBRAITĖ

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

TAIP PAT SKAITYKITE