Kaip pradėti verslą, kai viskas atrodo dar tik miglotas sumanymas? Kaip sujungti estetiką, technologijas ir šiltą žmogišką ryšį – ir visa tai perteikti gėlių kalba? Kalbiname Iloną Vaitiekūnienę – moterį, kuri pirmoji ne tik Marijampolėje, bet ir visoje Lietuvoje įgyvendino gėlių paštomato idėją. Jos kelias prasidėjo dar jaunystėje, prie kapinių prekiaujant gedulo kompozicijomis, o šiandien – tai modernus, kūrybiškas verslas, įkvėptas natūralumo ir meilės gėlėms.
– Kaip prasidėjo Jūsų kelias gėlių versle?
– Draugės močiutė pakvietė padėti prekiauti gedulo kompozicijomis prie kapų. Tuomet buvau dar visai jauna, bet tai buvo pirmas kartas, kai susipažinau su floristikos pasauliu. Vėliau mano gydytoja pasakė: „Ilona, tau labai tiktų floristo profesija.“ Nors tuo metu gal dar nesupratau, kad tai mano pašaukimas, bet atkreipiau dėmesį į tai… Ir tai ilgainiui virto tikrove.
– Kas jus labiausiai žavi darbe su gėlėmis?
– Gėlės man yra emocijų kalba – jos gali džiuginti, guosti, įkvėpti. Labiausiai žavi tai, kad dirbdama su gėlėmis galiu kurti nuotaiką, nustebinti ar sušildyti žmogų. Kiekviena puokštė – tai tarsi maža istorija. Pristatome, įteikiame.
– Kada supratote, kad norite dirbti sau?
– Kai pamačiau, kad turiu savo požiūrį į grožį, į aptarnavimą, į pačią floristiką. Norėjosi kurti savaip – laisvai, drąsiai, kūrybiškai. Dirbti sau – tai ir didžiulė atsakomybė, ir begalinis malonumas.
– Kaip kilo mintis įkurti pirmąjį Lietuvoje gėliomatą?
– Mintis gimė iš stebėjimo – pastebėjau, kad žmonėms dažnai prireikia gėlių netikėtu metu: vėlai vakare, savaitgalį, kai viskas jau uždaryta. Norėjosi rasti sprendimą, kuris būtų ir patogus, ir estetiškas. Taip pradėjau domėtis, kaip galėčiau pasiūlyti gėles 24/7, ir gimė gėlių paštomato idėja. Beje, užsienyje tai populiaru.
– Su kokiais sunkumais susidūrėte kurdama gėliomatą?
– Kadangi tai buvo pirmasis toks projektas Lietuvoje, reikėjo daug domėtis, kaip techniškai viskas veiks. Ieškoti tiekėjų, kuriais būtų galima pasitikėti. Net banko terminalo skaitytuvas Lietuvoje buvo toks pirmas, reikejo testuoti ir pan.
– Kiek laiko užtruko nuo idėjos iki įgyvendinimo?
– Apytiksliai apie metus – nuo pirmos minties iki pilnai veikiančio gėliomato. Buvo daug planavimo, bandymų, techninių sprendimų paieškų. Tai tikrai ne į projektas „per naktį“, bet rezultatas vertas visų pastangų.
– Kaip žmonės reagavo į gėliomatą – ar buvo skeptikų?
– Kai socialiniuose tinkluose paskelbėme naujieną, labai buvo smagu matyti žmonių nuotaikingas reakcijas dėl paštomato. Ir didžiulį palaikymą. Jau stebime, kad klientų vis daugiau atsiranda pasinaudoti šia puikia galimybe nusipirkti bet kuriuo paros metu gėlių puokštę.
– Kaip sprendžiate logistiką: kaip užtikrinate gėlių šviežumą ir kt.?
– Gėlių puokštės paštomate yra šaldomos, juose palaikoma optimali temperatūra gėlėms. Be to, reguliariai tikriname ir pildome turinį – kiekviena puokštė ruošiama labai atsakingai. Tai nėra tik automatas – tai gyvas procesas su žmogišku prisilietimu.
– Kaip atrodo jūsų įprasta diena gėlių versle?
– Nėra nė vienos vienodos dienos! Vieną dieną kuriu puokštes klientams, kitą – rūpinuosi gėlių užpildymu, dar kitą – tvarkau tiekimus ar ieškau naujų idėjų. Pristatau puokštes į reikiamą vietą. Darbo daug, bet jis toks įvairus, kad net nepastebi, kaip prabėga diena.
– Iš kur semiatės įkvėpimo puokščių kūrimui?
– Įkvėpimas ateina iš visur – iš gamtos, iš kelionių, iš klientų norų. Kartais užtenka pažvelgti į vieną žiedą, ir jau matau visą puokštę. Taip pat labai padeda klausytis klientų – jų emocijos ir norai dažnai tampa geriausiu kūrybos varikliu.
– Ar klientai dažnai pateikia neįprastų pageidavimų? Kokie jie?
– Pasitaiko visko! Vieni nori visiškai baltų puokščių be jokios žalumos, kiti – tik iš sausų gėlių. Kiti – iš maisto produktų. Darome ir iš saldumynų puokštes. Taip pat ir iš pinigų ar bilietų, kuriuos atneša patys klientai.
– Kokios gėlės šiuo metu populiariausios? Pastebite naujas tendencijas?
– Šiuo metu žmonės vis dažniau renkasi natūralias, laisvas, tarsi laukines puokštes. Populiarūs eukaliptai, sausos gėlės, pastelinės spalvos. Rožės vis dar klasika, bet jau nebe tokios dominuojančios. Pastebiu ir didėjantį susidomėjimą, puokštėmis su saldainiais ar su balionais.