Gegužės 23 d., 14.30 val., Marijampolėje, J. Basanavičiaus aikštėje, trumpam sustos senosios pašto karietos. Tai tarptautinio projekto „Pašto traktas Sankt Peterburgas (Rusija) – Daugpilis (Latvija) – Kaunas (Lietuva) – Varšuva (Lenkija) 2014“ dalyviai.
Projektas startavo balandžio 27 dieną Sankt Peterburge. Keliautojai šio žygio metu atkartos 1831-1836 metais nutiestos pašto magistralės Sankt Peterburgas-Kaunas-Varšuva kelią, kuris buvo vienas moderniausių Europoje. Iki birželio 1 d. senuoju arklių pašto keliu, jungiančiu keturias valstybes patyrę karietų važnyčiotojai ir juos lydintys raiteliai, nukeliaus 1220 kilometrų ir pasieks Lenkijos sostinę Varšuvą.
Gegužės 16 d. šis unikalus projektas buvo pristatytas Daugpilyje. Renginyje, kurio metu buvo atidaryti restauruoti Daugpilio tvirtovės Nikolajaus II vartai, dalyvavo Marijampolės savivaldybės mero pavaduotojas Sigitas Valančius, administracijos direktorius Metas Ražinskas. Daugpilio kraštotyros ir dailės muziejuje buvo vyko tarptautinė konferencija, skirta pašto traktų (kelių) istorijai Rusijos imperijoje ir jų infrastruktūrai, kurioje dalyvavo atstovai iš Latvijos, Lietuvos, Rusijos ir Lenkijos. Organizatoriai tiki, kad įgyvendinamas projektas naujai atskleidžiantis istorijos paminklų bei architektūros įvairovę ir skatinantis aktyvų žmonių dalyvavimą, sudarys galimybę atstatyti šio trakto (kelio) reikšmę.
Senasis Lietuvos pašto kelias, XIX a. sujungęs Sankt Peterburgą su Varšuva, dar vadinamas imperatoriškuoju. Pirmasis Rusijos imperijos pašto traktas laikytas krašto integracijos laidu. Juo, iškilmingai atidarytu 1836 metais, dalyvaujant Rusijos carui Nikolajui, keliaudavo imperijos pasiuntiniai, diplomatai. Lietuvos teritorijoje palei traktą buvo pastatyta daugiau kaip 20 pašto stočių. Joje gausu istorinių įvykių ir žymių asmenvardžių. Šalia šio kelio augo miestai, vystėsi prekyba, plėtėsi paslaugų rinka, juo nuolat migravo žmonės, o su jais ir informacija bei novatoriškos idėjos… Sankt Peterburgo ir Varšuvos universitetai išugdė būrį Lietuvos šviesuolių, kurie vėliau statė atsikuriančios valstybės pamatus. Lietuvoje prie tarptautinių traktų stovėjo 25 pašto arklių stotys.
Istorinį-edukacinį žygį per Latviją, Lietuvą ir Lenkiją rengia Gintauto Babravičiaus vadovaujama viešoji įstaiga „Klajūnų klubas”. Idėjos sumanytojų misija – aktyvinti kultūrinius, istorinius ir tarptautinius ryšius su Baltijos regiono valstybėmis, paskatinti į Lietuvą, atvykti daugiau turistų. Projekto dalyviai keliauja pašto karietų kopijomis, kurios atkurtos pagal XIX amžiaus pavyzdį. Ekipažuose – dvi karietos, keturi raiteliai, filmavimo bei techninės grupės, iš viso – 25 žmonės ir 10 žirgų.
Šis žygis yra ir trečioji ilgo nuotolio kultūrinė-edukacinė kelionė žemaitukų veislės žirgais. 2010 m. projektas „2000 km istorijos“ nuo Trakų iki Juodosios jūros ir 2011 m. žygis „Meilės keliu“ iki Krokuvos, skirtas didžiajai Žygimanto Augusto ir Barboros Radvilaitės meilės istorijai, sulaukė milžiniško visuomenės ir tarptautinės žiniasklaidos dėmesio, ir patvirtino tokių projektų reikalingumą. Šiais metais rengiamu žygiu siekiama ne tik atgaivinti ir permąstyti istorinių įvykių svarbą, bet ir didinti Lietuvos žirgininkystės sektoriaus patrauklumą tarptautiniu mastu bei populiarinti gyvąjį paveldą – unikalią žemaitukų veislę.
Kviečiame susirinkti, susipažinti su istorinio žygio dalyviais, pasidžiaugti šia gražia iniciatyva palinkėti sėkmės kelionėje istoriniu keliu.
Visą informacija apie projektą rasite čia http://pastokelias.lt/lt/
Viešųjų ryšių tarnyba