Antradienis, 19 rugpjūčio, 2025
Daugiau
    Pagrindinis Blogas Puslapis 211

    Rudenėjančiais takais

    0

     

    Tas gyvenimo virsmas… Čia dar tik supaisi nerūpestingos vaikystės sūpuoklėse, o jau žiūri – anūkėliai jose krykštauja… Rodos, nepastebimai nušarmojo sidabru plaukai, ir atkeliavo ruduo ne vien tik  gamton, bet ir širdin…

    Bet gal kaip tik dabar stipriai pajunti  tą gamtos kitimą, tą trapų laikinumą šioje žemėje ir imi viską kitaip vertinti… Supranti, kad gal gana vien tik skubėti, kad reikia stabtelti, surasti nors minutėlę laiko pasigrožėti gamtos sukurtu menu, nes kitąkart gali to grožio ir neišvysti – gamtoje nuolat viskas kinta!

    Štai žvelgi, kaip ore iš lėto leidžiasi gelsvas, rausvas, rudas ir dar žalias klevo lapas… Vienas, antras, ir… nejučia pajunti, kaip šiugždini po kojomis jau įvairiaspalvį lapų kilimą… O medžiai lieka pliki ir pasiruošę žiemos miegui.

    Bet mums dar tik ruduo…Tad pamokime ranka išskrendantiems paukščiams, širdyje palinkėdami kitąmet vėl sugrįžti ir džiuginti visus savo įstabiomis trelėmis.

    Pabraidykime rytais po tirštą rūką… Juk tuomet nematysime ne vietoj išmestos šiukšlės ar kažkuo nepatenkintų veidų, piktų akių žvilgsnio. Neužklius akis ir už  parke ant suolelio ankstų rytą snaudžiančio „praeivio“ ir ne vietoj paliktų mūsų numylėtinių šunelių „kvepiančių“ pėdsakų…          Visos negandos ir rūpestėliai tarsi ištirpsta baltame rūke. Šviesu ir gera širdyje tampa.

    Praeinu parke pro ant suolelio linksmai besišnekučiuojančią porelę. Juk jiems gal visai nė motais tas ruduo – juk dar tik jaunystė jų širdyse, bet ir jie nepajus, kaip rudens voratinkliai įsivels ir į jų plaukus…

    …Tas gyvenimo laikinumas lydi mus kiekviename žingsnyje, valandoje, minutėje, sekundėje… 

    …O kaip mes laukiame Bobų vasaros, kad dar nors dienelę paglamonėtų mus šilti saulės spinduliai ar tiesiog apsiraizgytume nuo galvos iki kojų voratinkliais. Ir kokių tik jų nėra! Puikūs meno kūrėjai tie mūsų voriukai…  O jei dar nepatingėsime lig suartų dirvonų nueiti, pamatysime ilgas voratinklių gijas vilnijant per dirvonus. O jei dar ir saulėlydžio sulauksime, išvysime nusidriekusį ilgą sidabrinį gijų taką. Tik gėrėkis ir gėrėkis tokiu reginiu…

    Tad ir džiaukimės kiekviena mums duota akimirka, gyvenkime taip, kad į mūsų širdis atbildėjęs gyvenimo rudenėlis sušvistų visomis vaivorykštės spalvomis.

    Irena TAMULYNIENĖ

    Autorės nuotraukos.

    IMG_3423 IMG_3578 IMG_3775 IMG_3793
    jquery visual lightboxby VisualLightBox.com v6.1

    MEDYNĖS 2016 tęsiasi: jūsų dėmesio laukia Boshena Korchynska ir sopilkų konsortas (Ukraina)

    0

     

    „Medynių“ koncertinę estafetę spalio 1 d. 18 val. Marijampolėje, B. Kleizaitės – Vasaris galerijoje (Butlerienės g. 5), perims viena žymiausių tradicinio ukrainiečių instrumento – sopilkos – virtuozių Božena Korčynska ir jos suburtas sopilkininkų konsortas. Sopilkų skambesį ir tembrines instrumento galimybes atspindės muzikantų atliekami ukrainiečių kompozitorių kūriniai, specialiai sukurti ansambliui, bei įvairios transkripcijos sopilkai nuo senosios iki šiuolaikinės XXI a. muzikos.

    Virtuozė Božena Korchynska ir jos vadovaujamas sopilkininkų konsortas iš Lvovo “Dudalis Junior”  pristato originalią programą “Virtuoziškoji sopilka”. Jaunatviška ekspresija, temperamentas, profesionalumas ir  eksperimentinė dvasia – skiriamasis šio ansamblio bruožas.  Tembrines šio instrumento galimybes muzikantai išbando atlikdami įvairialypę muziką – nuo baroko iki šiuolaikinių kompozitorių kūrinių. Koncerte skambės ukrainiečių kompozitorių kūriniai, specialiai sukurti sopilkų ansambliui, bus atliekamos įvairios transkripcijos sopilkai nuo G. R. Telemanno “Versalio fontanų” iki Dick Koomans kūrybos.  Koncerto intriga – šiuolaikinio lietuvių kompozitoriaus transkripcija ukrainietiškosioms sopilkoms.

    Programa

    Myroslaw Korchynski

    Irmos (pagal XVII a.  vakarų slavų bažnytines melodijas)

    Peter Warloc (1894–1930)

    Siuitos Capriol fragmentai (B. Korchynskos aranžuotė)

    Antonio Vivaldi (1678–1741)

    Koncertas d-moll  RV 656, Op. 311   Allegro

    Georg Philipp Telemann (1681–1767)

     Fragmentai iš uvertiūros “Vandens muzika” TWV 55 : C3

     Johann Sebastian Bach (1685–1750)

     Brandenburgo koncertas  Nr. 3,  BWV 1048  Allegro

     Dick Koomans (1957)

     Bėgikas (Jogger)

     Boris Kotyuk (1951)

     Gajduk

     Ladislav Kupkovič (1936)

     Prisiminimai

     Paul  Leenhouts (1957)

      Tango Elizai

      Dvi tradicinės ukrainiečių polkos

    Čarlzas Martinas

    0

    „Kiekviena diena yra lyg šachmatų partija. Mes kovojame prieš blogį. Dažniausiai laimime, bet kartais ne. Ir visa tai darome tik dėl vieno žodžio – vilties.“

    Lietuvos sportininkai dalyvavo Pasaulio parašiutų sporto čempionate

    0

     

    Rugsėjo 22 d. Sasnavos aerodrome pasitikome Lietuvos rinktinės komandos sportininkus (Marijampolės aeroklubo narius: Gediminą Jankauską, Edgarą Danilaitį, Deividą Ragucką bei Audrių Miečių ir Saulių Montrimą), sugrįžusius iš Čikagos, kur vykusiame Pasaulio parašiutų sporto čempionate greta 31 valstybės vėliavų buvo iškelta ir Lietuvos trispalvė.

    Čempionate dalyvavo per 600 sportininkų. Lietuvos rinktinė varžėsi tikslaus nusileidimo rungtyje, o A. Miečus – dar ir laisvojo kritimo akrobatikos pratime.

    Lietuvos sportininkai komandinėje įskaitoje užėmė 16-ąją vietą. Asmeninėje įskaitoje geriausiai pasirodė G. Jankauskas, užėmęs 57-ą vietą.

    Lietuvos rinktinės komandą, aplankiusią Jungtines Amerikos valstijas, svetingai priėmė LR generalinis konsulas Čikagoje Marijus Gudynas.

    Nors varžyboms buvo atsakingai ruoštasi, tačiau komandos rezultatai nėra labai džiuginantys. Priežastys įvairios: nepakankamai treniruočių, mažai buvo atlikta šuolių išvykose, t. y. varžybose ar sporto stovyklose, nedaug laiko skirta prisitaikymui kitoje laiko juostoje, prie pasikeitusio klimato. Visa tai, be abejo, kainuoja pinigines lėšas. Tad apmaudu, jog ne visuomet keliamą pasaulio lygmenyje mūsų trispalvę pastebi ir mato už sportą atsakingi Lietuvos valdininkai…

    Marijampolės aeroklubo informacija

    jquery visual lightboxby VisualLightBox.com v6.1

    MEDYNĖS II prasidėjo įspūdinga muzikine kelione per Italiją

    0

     

    Praėjusį šeštadienį, rugsėjo 24 d., Marijampolės Beatričės Kleizaitės-Vasaris menų galerijoje prasidėjo antrasis medinių pučiamųjų instrumentų festivalis „Medynės 2016“.

    Pirmajame festivalio koncerte italų muzikantai Donato Sansone (pučiamieji) ir Daniele Boccaccio (klavesinas) pristatė programą PIVA PIVA – įspūdingą muzikinę kelionę po Italiją su tenykščiais italų pučiamaisiais instrumentais, jungiančią renesanso, baroko ir vis dar gyvas Sicilijos, Lombardijos, Ligūrijos, Venecijos regionų folkloro muzikos tradicijas. Muzikinės kelionės „sustojimai“ – trys svarbiausi barokinės italų kultūros lopšiai – Neapolis, Roma ir Venecija ir ten gyvenusių bei muzikavusių kompozitorių A. Falconieri, G. Frescobadi, B. Marcello muzika. 

    Muzika užbūrė, pakerėjo: rodos, ore tvyrojo praėjusių amžių dvasia, sklandanti viduramžių pilių menėse, nušokanti į piemenėlių neaprėpiamas ganymo erdves, aidinti Kalėdų meto stebukle. 

    Klausytojai išgirdo piffero canavesano – tradicinės dūdelės  skambesį,  kuris buvo vienas svarbiausių  „Ivrea“  karnavalo, žinomo „Apelsinų mūšio“ pavadinimu, akcentas. Medinio instrumento piva tembru nuspalvinti tradiciniai italų šokiai nukėlė prie Emilijos ir šiaurinių Toskanos krantų, o tradicinio obojaus ciaramella garsais kelionė nusidriekė nuo Romos iki Sicilijos. Klausytojai išgirdo ir vieno iš žymiausių Italijos kompozitorių – A. Corelli – pastoralę.

    „Mūsų savaitės“ informacija

    Laimutės Kraukšlienės nuotraukos.

    jquery visual lightboxby VisualLightBox.com v6.1

    Iniciatyva „Vardai“: sugrąžinti buvusių gyventojų vardus į miesto istoriją ir atmintį

    0

     

    Rugsėjo 23-ąją, Lietuvos žydų genocido aukų atminimo dieną, minint 75-ąsias žydų žudynių metines, Beatričės Kleizaitės-Vasaris menų galerijoje surengta pilietinė iniciatyva VARDAI, kurios metu buvo skaitomi Holokausto aukų vardai ir pavardės. Lietuvoje ši iniciatyva vyksta šeštą kartą, o Marijampolės krašto žydų – Holokausto aukų – vardai buvo skaitomi pirmą kartą.

    Valstybinio Vilniaus Gaono žydų muziejaus duomenimis, Šešupės slėnyje, buvusio sovietinio karinio dalinio teritorijoje, 1941-ųjų birželį–rugpjūtį buvo nužudyta ir palaidota apie 5090 gyventojų. Kaip ir daugybė kitų tragedijos aukų, jų vardai ir pavardės kelis dešimtmečius buvo ištrintos iš istorijos, iš miesto atminties. Renginio pradžioje buvo pagerbtas žydiškos kilmės Lietuvos filosofo, eseisto, pedagogo, visuomenės veikėjo ir politiko Leonido Donskio atminimas, su kuriuo Lietuva atsisveikina. Tada istorikas Benjaminas Mašalaitis glaustai papasakojo Marijampolės žydų istoriją. Skaidrių pagalba pasakojimą iliustravo archyvinėmis nuotraukomis ir faksimilėmis.

    Matantys šios iniciatyvos prasmę ir laisva valia susirinkę bendruomenės nariai perskaitė 1206 nužudytų vietos žydų vardus ir pavardes. Turėdami sąrašus, savanoriai vienas po kito skaitė ir skaitė. Iš pagarbos nužudytiesiems daugelis klausėsi stovėdami. Aukų sąrašas buvo gautas iš VVŽGM Tolerancijos centro.

    Iniciatyva VARDAI siekta padėti suvokti genocido mastą ir pajausti, kad už sausų tragiškos statistikos skaičių slypi realių žmonių likimai. Kartu šia iniciatyva siekiama sugrąžinti buvusių vietos gyventojų vardus į miesto istoriją ir atmintį. Buvo paminėtas 1912 metais Marijampolėje gimęs tapytojas Elijas Kivelis Kaplanas, kuris 1936–1940 m. dalyvavo Lietuvos dailininkų sąjungos rengiamose parodose (dailininko darbų turi M. K. Čiurlionio dailės muziejus). Jam buvo leista gyventi vos 32-ejus metus…

    Nuskambėjo ir daugelis kitų neretai girdimų pavardžių, tokių kaip Jablonskis, Bidermanas, Levinas ir t. t.

    Pilietinę akciją iniciavo buvusi marijampolietė, dabar gyvenanti Vilniuje, žurnalistė Viktorija Vitkauskaitė.

    Laimutė KRAUKŠLIENĖ, kultūrinių renginių organizatorė

    Autorės nuotraukos.

    jquery visual lightboxby VisualLightBox.com v6.1

    Kelias – ir tikėjimo dalis

    0

     

    „Saugokime vieni kitus kelyje“ projektui jau septyneri metai. Keliaujančiųjų ir vairuotojų diena – ne vienintelė gražia akcija tapusi šventė, kurios metu kovai prieš nelaimes keliuose bendras jėgas sujungia ir saugaus eismo šalininkai, ir Bažnyčia. Susisiekimo ministerijos, Lietuvos automobilių kelių direkcijos, Lietuvos Katalikų Bažnyčios ir Policijos vykdomi projektai sutraukia gausybę įvairaus amžiaus žmonių, nuo pačių mažiausių iki garbaus amžiaus senjorų.

    Kelių eismo taisyklėse vienas iš straipsnių skelbia: „Eismo dalyvių elgesys grindžiamas savitarpio pagarba ir atsargumu“. Ar eismo kultūra Lietuvoje gerėja? Ar eismo dalyviai vis dažniau pradeda gerbti vieni kitus? Ar vairuotojai ir keleiviai užsisega saugos diržus, vaikai vežami tik specialiose kėdutėse, pėstieji, dviratininkai ir vadeliotojai vis dažniau naudoja atšvaitus, liemenes, žibintus ir kitas saugos priemones su šviesą atspindinčiais elementais? Kartais atrodo, kad tikslaus ir teisingo atsakymo į šiuos klausimus nėra ir būt negali.

    Pastebima, kad mažesniuose miesteliuose eismo dalyviai kultūringesni, nes vieni kitus daugiau pažįsta, todėl vairuotojai atidesni ir pėsčiųjų atžvilgiu, ir pagarbiau elgiasi kelyje vieni kito atžvilgiu. Mažųjų miestų eismo dalyviai mažiau skuba, ten lėtesnis gyvenimo tempas, mažesni atstumai, todėl jaučiamas atidumas, atsargumas keliuose. Mandagumas, dėmesingumas, tarpusavio pagarba, atsargumas – tai pagrindiniai veiksniai, kurie lemia eismo dalyvių kultūrą mūsų keliuose.

    Kelias yra ir tikėjimo dalis. Šios dienos pradžią galima kildinti iš biblinio konteksto. Tradicija švęsti Keliaujančiųjų ir vairuotojų dieną atsirado būtent dėl to, kad rugsėjo 29 d. katalikų bažnyčia mini Arkangelo Rapolo, keliautojų bei piligrimų gynėjo ir globėjo, dieną. Nors Keliaujančiųjų ir vairuotojų diena buvo pritaikyta šių dienų kontekstui, bet jos nereikia tapatinti vien tik su švente, kurios metu laiminami automobiliai ir atsimenami nelaiminguose atsitikimuose nukentėję žmonės. Šią dieną kviečiama nors trumpam sustoti ir atsiminti savo dvasinę kelionę žemėje. Juk, visų pirma, žmogus žemėje yra piligrimas, ir nuo to, kokius žmones, kokius tikslus ir svarbiausia – kokį kelią jis pasirinks, priklausys visas jo gyvenimas. Taigi, keliautojų diena priverčia susidėlioti prioritetus, gyvenimiškos kelionės vertybes plačiąja prasme.

    Ši diena ir jos metu išsakomos maldos gali tapti puikiu atspirties tašku ir gyvenimo kelionėse pasiklydusiems. Malda yra reikalinga, kad palaikytume vieni kitus, atsimintume, kad savo gyvenimo kelio paieškos tikrai nėra lengvos, kad tai yra didžiulis iššūkis, kurį padėti įgyvendinti gali tik karštos maldos ir daug pastangų.

    Tačiau vien melstis nepakanka. Nors maldomis ir galime paprašyti apsaugoti mus bei mūsų artimuosius kelyje, tačiau geri darbai yra daromi tik žmonių rankomis, tad nelaimių keliuose prevencija turi tapti ne tik tuo besirūpinančių institucijų, bet ir kiekvieno iš mūsų prioritetu ir svarbiausiu tikslu. Saugus eismas – ne vien tik Policijos, Susisiekimo ministerijos ar Lietuvos automobilių kelių direkcijos reikalas. Juk kiekvienas eismo dalyvis, kiekvienas atsidūręs kelyje turi būti pilietiškas. Pilietiškumas nekainuoja labai daug lėšų. Didelę reikšmę kelyje turi ir mūsų pačių nusiteikimas bei emocijos, kurias dėl savo pačių ir kitų saugumo dažnas privalome keisti. Reikia, kad keistųsi mūsų mintys, mūsų laikysena kelyje bei vienas kito supratimas. Jei kiekvienas iš mūsų nors šiek tiek pamėgintume keistis, keistųsi ir mūsų keliai bei pati kelių kultūra. Jei šios priemonės nepadeda keliuose palaikyti tvarkos ir vienas kito supratimo, vis tiek reikia reaguoti ir nepasiduoti susidūrus su pirmaisiais sunkumais. Jeigu matome, kad kelyje vyksta netvarka – privalome reaguoti kuo skubiau. Visų pirma, pabandykime vairuotoją sudrausminti patys. Jei nepavyksta – kreipkimės į policiją bei kitas atitinkamas institucijas. Kartais žmonės, kurie mato keliuose vykstančias nelaimes ir nusižengimus, bando sudrausminti neatsakingus vairuotojus ir pėsčiuosius, tačiau jiems nepavyksta, jų pastangos ne tik kad nebūna įvertintos, bet dažnai – suprantamos kaip kišimasis. Tokiems žmonėms reikia iš širdies pasakyti, kad vis tiek reikia stengtis ir nepasiduoti. Juk jei mes patys vieni kitų nedrausminsime – net ir skiriamos didžiausios lėšos neduos rezultato, o juo labiau – ilgalaikio.

    Projekto „Saugokime vieni kitus kelyje“ organizuojamų renginių metų susirinkusiems pasakojama apie saugaus eismo kelyje svarbą, rengiamos parodos bei susitikimai, kurių metu dažnai dalijamos ir mažos, kelyje nuo neatsargių vairuotojų padedančios apsisaugoti dovanėlės – atšvaitai. Norėdami, kad mūsų vaikai gatvėje būtų saugūs, nuolatos privalome skatinti jų tėvus domėtis saugiu eismu ir, žinoma, saugaus eismo akcijų renginiais. Vaikams galima pasakoti tikrai daug, tačiau jei sugrįžę į namus jie matys, kad jų tėvai elgiasi visai priešingai – rezultatas bus lygus nuliui. Turiu pripažinti, kad kuo daugiau kitiems pasakoju apie saugų eismą, tuo atsakingiau ir pats stengiuosi elgtis kelyje, todėl norėčiau palinkėti, kad atsakomybę kelyje kiekvienas jaustume ne tik už save patį, ne tik už savo artimą, bet ir kelyje sutiktą nepažįstamąjį.

    Minit šią dieną, prasminga prisiminti Vairuotojų dekalogą:

    I. Nežudyk.

    II. Kelią laikyk žmonių bendrystės, o ne mirtinos žalos priemone.

    III. Mandagumas, teisingumas ir protingumas padės tau įveikti nenumatytas situacijas.

    IV. Būk gailestingas ir padėk pagalbos reikalingam artimui, ypač avarijos aukai.

    V. Nelaikyk automobilio galios, dominavimo priemone ir proga nusidėti.

    VI. Su meile įtikink jaunuolius, ir ne tik juos, nesėsti prie vairo netinkamos būklės.

    VII. Paremk eismo avarijų aukų šeimas.

    VIII. Padėk susitikti kaltiems vairuotojams ir jų aukoms tinkamu metu, kad jie galėtų išgyventi išlaisvinantį atleidimą.

    IX. Kelyje saugok silpnesnįjį.

    X. Jausk atsakomybę už kitus.

    Marijampolės apskrities policijos kapelionas
    Kun. teol.lic. Remigijus GAIDYS

    Policijos kapelionas kunigas Remigijus Gaidys informuoja, kad šį sekmadienį visose Vilkaviškio vyskupijos parapijų bažnyčiose šv. Mišių metu bus prašoma Dievo palaimos ir meldžiamasi už visus keliaujančiuosius. Kunigai laimins parapijiečių transporto priemones. Daugelyje bažnyčių dalyvaus ir policijos pareigūnai.

    Keliautojų ir vairuotojų diena bei šv. Mišios rugsėjo 25 d. vyks šiose bažnyčiose:

    Marijampolės šv. Vincento Pauliečio parapijoje – 12 valandą;

    Šunskų šv. Marijos Magdalietės parapijoje – 10 valandą;

    Igliaukos šv. Kazimiero parapijoje – 12 valandą;

    Gudelių Švč. Mergelės Marijos škaplierinės parapijoje – 10 valandą;

    Gižų šv. Antano parapijoje – 12 valandą.

    Iš kuklutės tėviškės sodybos – užburianti grožio karalija

    2

    Igliaukos kaime (Marijampolės sav.) gyvenančių Petronėlės ir Alfonso ŽIŪRIŲ sodyba jau daugelį metų yra traukos vieta ne tik sutuoktinių artimiesiems, kur jie susirenka maloniam pabendravimui išpuoselėtoje aplinkoje, bet ir kaimynams, kitiems seniūnijos gyventojams, netgi praeinantiems, pravažiuojantiems pagrindine kaimo gatve: akį veria gražiai sutvarkyti namai, žolynų, gėlynų, visžalių krūmynų bei akmenų kompozicijos aplink juos. Tad visai nenuostabu, jog ši sodyba ne kartą buvo apdovanota kaip gražiai tvarkoma ne tik seniūnijos, bet ir savivaldybės mastu. Kas dabar bepatikėtų, kad šioje vietoje buvo gana kukli medinė kaimo trobelė, iš visų pusių apsupta sklypelių, kuriuose augo bulvės, runkeliai, o iš namo langų matėsi seni vaismedžiai, vaiskrūmiai…

    Rojaus kampelį ėmė kurti tėviškėje

    Ši sodyba – namų šeimininkės Petronėlės tėviškė. Žiūriai, prieš atsikeldami čia, gyveno taip pat Igliaukoje, vadinamajame mokytojų daugiabutyje (Petronėlė – buvusi ilgametė Igliaukos A. Matučio gimnazijos biologijos mokytoja metodininkė), į žmonos tėviškę užsukdami tik kaip į svečius. 2000 m., sunkiai susirgus Petronėlės tėčiui, o vėliau ir mirus, teko ryžtis pokyčiams: negi paliksi vieną mamą (abu Žiūrių vaikai jau buvo suaugę, iš namų išėję ir savo šeimas sukūrę), tad nė nepajuto, kaip čia apsigyveno. O apsigyvenę iškart griebėsi darbų. Ko gero, sunkiausias darbas buvo įtikinti Petronėlės mamą, kad jau atėjo metas atsisveikinti su ūkiu: gyvuliais ir, be abejo, nesibaigiančiomis vagomis runkelių, augusių kone po namo langais. Alfonsas Žiūrys, auksinių rankų meistras, su pagalba kibo į namo atnaujinimo darbus, o tuo metu kieme vyko aplinkos tvarkymo darbai. Rovė Žiūriai be tvarkos išvešėjusius juodųjų serbentų krūmus, kirto senas slyvas… Ilgą laiką buvo tik savotiškas griovimas, kurio pasekmė – atsivėrusi didelė erdvė, kurioje prasidėjo kūryba. 

    Žingsnis po žingsnio, ir Petronėlės tėviškės sodyba ėmė neatpažįstamai keistis. Pirmiausia į akis ėmė kristi dailiai atnaujintas namas, kurio pagrindinis akcentas – meniškomis medinėmis raižytomis kolonomis puošta atvira veranda, „žiūrinti“ tiesiai į gatvę. Namo aplinka taip pat kito. Nebeliko senų medžių, o visas buvusio daržo plotas virto žalia veja, kurioje įsikūrė visžaliai krūmeliai, gėlynai, gausiai dekoruoti akmenų kompozicijomis. Kol visžaliai krūmeliai buvo maži, Petronėlė juos kilnodavusi iš vieno vienos vietos į kitą: tol šie „migruodavę“, kol rasdavę pačią tinkamiausią vietą. Dabar, kai augalai užaugę, jų jau nebekilnoja, tačiau nuolat geni, tad jie nesiliauja džiuginti vešlumu, stilingomis formomis (štai kad ir eile susodintos pušys, saugančios nuo gatvės dulkių, visiškai neprimena savo gentainių iš miško: vešlios, kuplios – tokios jos tapo nuolatinio išmaningo Petronėlės genėjimo dėka).

    Po malūno sparnu

    Žiūrių sodyboje iškart į akis krenta ir stilizuotas vėjo malūnas – jauki pavėsinė. Tai vyro darbas, kaip svajonė brandintas ne vienus metus. Žmogus jau seniai žavėjęsis vėjiniais malūnais, tad pagaliau ryžosi šią svajonę paversti tikrove. Tiesa, žmonai ilgai nesakė, kodėl vis pjaustinėja lentutes, skaičiuoja, derina. O jau paskui ir išsitarė – lyg pritarimo prašydamas. Petronėlė davusi pritarimą su… sąlyga, jog vyras leisiąs būsimoje pavėsinėje jai laikyti „senus rakandus“ (taip moteris vadina savo potraukį etnografinių daiktų kaupimui). Žiūriai sutarė: Alfonsas pastatė dailų malūną, o jo vidų senoviniais daiktais išpuošė Petronėlė. Dabar ši pavėsinė ne tik sodybos puošmena, bet ir puikiausia priebėga kavos gėrimui, maloniam pašnekesiui.

    Netoli malūno – nauja pavėsinė: gerokai erdvesnė, su menišku akmeniniu lauko židiniu. Tai taip pat Alfonso, kuriam talkino anūkas, rankų darbas.

    Pati sau dizainerė

    Kurdama namų aplinką, Petronėlė niekada nesitarė su aplinkos apželdinimo specialistais, per daug nesižvalgė į madingus tokio pobūdžio žurnalus. Kažkaip intuityviai nuspręsdavo, kur kas geriau tinka, o biologės žinios leido numatyti, kokie augalai kokioje dirvoje vešės. Ypatingą vietą šioje sodyboje rado akmuo. Žiūriai prisimena: mažų akmenėlių gėlynų kompozicijoms jie ir patys tėviškės laukuose prisirinko, ir iš pajūrio parsivežė, o štai didelių akmenų taip paprastai jau nerasi, tad teko net pirkti visą priekabą, kuri tarsi natūraliai išsibarstė aplinkos kompozicijose.

    Žiūriai neslepia, jog tuo metu, kai jie tik kūrė savo sodybą, kaimo žmonės gana skeptiškai žiūrėjo į labai jau nepraktiškus jų „kvailiojimus“, o paskui, kai pamatė rezultatą, pripažino: gražu, vadinasi, širdžiai nauda… Juokai juokais, bet Žiūrių pavyzdžiu ėmė ir kiti sekti – mažinti daržų plotus, skirti daugiau erdvės žaliai vejai, gėlynams. „Dabar Igliaukoje daug gražių sodybų, daug žalumos aplink jas, daug ir gėlynų, akmenų kaip puošybos elementų“, – džiaugiasi Petronėlė, pati dosniai dalindamasi su kaimo žmonėmis turimais žolynais, gėlėmis, patarimais.

    „Geros rankos“ burtai

    Petronėlė garsėja „gera ranka“ (viskas, ką ji pasėja, pasodina, ne tik išdygsta, prigyja, bet ir vešėte veši), tad jai jau įprasta, kai kaimynės prašo jos persodinti gėles, netgi pasėti sėklas.

    Beje, šių namų šeimininkė, labiausiai mėgstanti „senoviškas“ gėles (išskirtinė meilė – jurginams, kurie šiemet itin dosniai už tą meilę atsilygino – ūgtelėjo į aukštį per 3 metrus!), vasarinių gėlių turguose neperka – pati iš sėklų užsiaugina, tad vasarą visa sodyba tiesiog žydėte žydi. Tiesa, pastaruoju metu sodyboje daugiausiai daugiametės gėlės. Apskritai sodyboje žydėjimas nesibaigia nuo pat pavasario iki pačių šalnų. To paslaptis – žinojimas, kada kokia gėlė žydi ir to žinojimo taikymas praktiškai. Štai pavasarį nutirpsta sniegas – pirmiausiai pražysta raktažolės, po jų – tulpės, narcizai (Petronėlė sodina ploteliais – tuomet gražu), tarp jų – žiemines (daugiametes) gėlės. Tulpėms, narcizas nužydėjus, žiedynus nuskabo, o kotą palieka, kad sultys sutekėtų į svogūną (jis tampa didesnis, stipresnis), birželio mėnesį iškasa, iki rugsėjo laiko sausoje vietoje pavėsyje arba klojime, o rudenį vėl pasodina į dirvą – kad kitą pavasarį vėl pliekste pliekstų.

    Tad ir visai ne keista, kad ši sodyba yra tokia matoma. Būna, kad šalia sustoja pravažiuojantys automobiliai, iš jų išlipę žmonės namų šeimininkų klausia patarimų, kaip tvarkytis namų aplinką, fotografuoja ypač patikusias detales, atvirai žavisi. Buvę netgi gana rizikingų atvejų, kai Žiūrių sukurtas grožis vos nepareikalaudavo aukų. Užsižiūrėję į sodybą pro šalį važiavusių automobilių vairuotojai iš akių pametę kelią… Laimei, nieko blogo neatsitikę, o tokie grožio apologetai atsipirkę tik kartu važiavusių žmonų „komplimentais“…

    Laima GRIGAITYTĖ

    žydintys krūmai

    Autorės nuotraukos.

    jquery visual lightboxby VisualLightBox.com v6.1

    Kviečiame į renginį „Pažink Marijampolę!”

    0

     

    2016 m. rugsėjo 25 d. 12.00 val. J. Basanavičiaus aikštėje

    Renginys, skirtas Pasaulinei turizmo dienai bei Kūno kultūros ir sporto dienai

    • Galėsite sudalyvauti orientaciniame žaidime „Pažink Marijampolę!“
    • Būsite įtraukti į šokio ir judesio sūkurį
    • Pamatysite sporto ir šokio entuziastų pasirodymus
    • Susipažinsite su Marijampolės turizmo ir sporto paslaugų teikėjais
    • Sužinosite daugiau apie lankytinus miesto objektus

    Ateikite ir nenusivilsite – Jūsų laukia daug staigmenų, veiklų ir kareiviška košė!

    Orientacinio žaidimo dalyvių išankstinė registracija el.paštu tic@marijampole.lt (galima bus užsiregistruoti ir renginyje). Žaidimo startas 12.50 val.

    Norintys prisistatyti visuomenei turizmo ir sporto paslaugų teikėjai, gali kreiptis el.paštu tic@marijampole.lt

    Paskui savo svajonę: bonsų meistro knygos pristatymas Marijampolėje

    0

     

    …Sena legenda byloja, kad dievai Izanagis ir Izanamė nusprendė atskirti sausumą nuo vandenų. Izanagis dūręs karžygio ietimi į žemai tyvuliuojančią gelmę. Nuo jo ieties nuvarvėję lašai sustingo į išlenktą (apie 4000) salų grandinę. Tai gimė Japonija, dar  vadinama Tekančios saulės šalimi. Šešis kartus didesnė už Lietuvą, kurios keturis penktadalius šalies teritorijos sudaro kalnai.

     Bonsai, ikebanos, žydinčios sakuros, klevo šventės, nuostabaus grožio parkai liudija, kad japonai tebegarbina gamtos kultą (sintoizmas), save laikydami nedaloma gamtos dalimi.

     Tai labai artima ir Kęstučiui Ptakauskui, kuris spalio 6 d. 17 val. Marijampolės Petro Kriaučiūno viešojoje bibliotekoje ketina pristatyti savo knygą „Ryto rasos  sodas“.

    Pirmąjį privatų japonišką sodą įkūręs bei knygą apie  šių sodų kūrimą išleidęs autorius ir šiandien puoselėja viltį, kad šį sodą kada nors padovanos miestui, kuriame gyvena – Alytui, kad Dzūkijos sostinė galėtų vadintis dar ir Bonsai sostine.

     Gimęs Sibire, tarnavęs Afganistane, iš arti matęs karo  baisumus, K. Ptakauskas net nesitikėjo, kad jo svajonė pamatyti Japoniją kada nors išsipildys. Likimas buvo palankus, ir šiandien K. Ptakauskas – pripažintas menininkas, kurio darbai įvertinti daugelyje pasaulio šalių: Japonijoje, Kinijoje, Pietų Korėjoje, Šveicarijoje, Prancūzijoje, Anglijoje, Italijoje, Čekijoje, Slovakijoje, pelnytai vadinamas bonsų – mažų dekoratyvinių medelių – meistru, pasaulinio lygio bonsų instruktoriumi.

    Dalyvaudamas įvairiose tarptautinėse parodose, savo darbais jis garsina Lietuvą visame pasaulyje, yra apdovanotas aukščiausio lygio medaliais ir diplomais, organizavo penkis Japonijos kultūros festivalius ir dešimt tarptautinių bonsai ir suisekių parodų, į kuriuos vien šiais metais buvo pakviesti svečiai net iš 20 šalių.

    Ateikite, tikrai nepasigailėsite.

    Aldona MURAUSKIENĖ

    Suteik vertingą informaciją ir gauk už tai atlygį

    0

     

    Suteik vertingą informaciją ir gauk už tai atlygį – tokia galimybė numatyta Lietuvos policijos generalinio įsakymu dėl atlyginimo už vertingą informaciją policijai apie nusikalstamas veikas, kuriomis daroma žala valstybei, kai už suteiktą vertingą informaciją, dėl kurios buvo užkirsta, išaiškinta ir nutraukta nusikalstama veika. Dar kartą pažymime – pasiūlymas suteikti atlygį už naudingą informaciją teikiamas tuomet, kai informacija susijusi su veika, kuria daroma žala valstybei.

    Siekdami pagerinti policijos ir visuomenės bendradarbiavimą bei užkirsti kelią ekonomikos, verslo tvarkos, finansų sistemos ar korupcinio pobūdžio nusikalstamoms veikoms, kuriomis daroma žala valstybei, pareigūnai ragina gyventojus nelikti abejingais ir turint vertingos informacijos, kuri padėtų išaiškinti nusikalstamas veikas, apie tai pranešti anoniminiu policijos pasitikėjimo telefonu (8 5) 272 5372; elektroniniu paštu: imunitetas@policija.lt. Apie pareigūnų neteisėtus veiksmus, netinkamą elgesį informuokite tel. (8 343) 912 60 (anoniminis policijos pasitikėjimo) arba parašykite el. paštu marijampolesvpk.bud@policija.lt

    Marijampolės apskr. VPK informacija

    Marijampolės žydai iki 1918 metų

    0

    Ne vienu metu žydai įsitvirtino Užnemunėje: jie pirmiau gavo teisę prekiauti bažnytkaimiuose, išsimėčiusiuose aplink Marijampolę. Pirmieji žydai į Marijampolę atsikraustė maždaug XVIII amžiaus viduryje. Visi kiti pasakojimai apie žydų sinagogas, čia stovėjusias XVII amžiuje, tėra faktais neparemti mėginimai „pasendinti“ žydų kūrimosi mieste istoriją.

    1758 metais, įtvirtinant marijonams vienuoliams dovanotas žemes, buvo prašoma, kad kai kurie Staropolės prekeiviai (reikia suprasti – žydai) liautųsi dirbę ir prekiavę sekmadieniais, nes tai trukdo katalikams eiti į bažnyčią. Kurį laiką (bent iki 1782 metų) žydai turėjo gyventi tik Staropolėje, t.y. dešiniajame Jevonio krante. Vienuolių marijonų žemėse žydai negalėjo kurtis.

    1764 m. Abiejų Tautų Respublikos seimas priėmė sprendimą atlikti pirmą visuotinį valstybės žydų surašymą. Yra išlikę nemažai Sūduvos gyventojų žydų šio surašymo dokumentų ir dabar jie saugomi Vilniuje, Lietuvos valstybės istorijos archyve. Istorikas Rimvydas Urbanavičius aptiko 1765 metų dokumentus, kuriuose kalbama ir apie Marijampolės žydus. Mieste tuomet  gyveno 47 žydų šeimos, iš viso 292 žmonės (152 vyriškos ir 140 moteriškos lyties asmenų).Taigi, vidutinis šeimos dydis buvo 6,21 žmogaus. Neabejotina, jog ne visi gyventojai panoro būti suregistruoti, todėl realus žydų ar kitos tautybės „pasislėpusių“ gyventojų skaičius yra bent ketvirtadaliu didesnis. Nesurašinėdavo ir mažamečių vaikų (iki vienų ar dvejų metų).

    Marijampolės priekahaliui priklausė ir devyni kaimai, įsikūrę dešiniajame Šešupės krante:Gudinė, Igliškis, Nartas, Netičkampis, Patašinė, Puskelniai, Surgučiai, Šlavančiai, Trakiškiai; devynioje šeimose gyveno 55 žmonės (27 vyrai, 28 moterys). Kiek vėliau visame priekahalyje, įėjusiam į Kalvarijos kahalą, registruotos 56 šeimos, jose buvo 347 žmonės. Išaugus žydų skaičiui ir jų finansiniam pajėgumui, buvo galima statyti maldos namus ir mokyklą. Taip Marijampolėje nutiko apie 1780 metus.

    1782 metais Marijampolėje gyveno apie 500 gyventojų. Šiame gyventojų surašyme žydams buvo priskirtos 57 šeimos. Įdomu pažymėti, kad Turgaus aikštėje gyveno tik žydų tautybės žmonės; iš viso 26 šeimos. Žinant sąlyginį šeimos vidurkį, galima teigti, kad pagrindinėjė keturkampio plano miesto aikštėje gyveno apie 160 žydų. Tiesa, negalime pasakyti, kodėl Kauno gatvėje, vedančioje į žydų kapines ir į maždaug tuo metu jau pastatytą sinagogą, gyveno tik dvi žydų šeimos. Galbūt jiems nepatiko katalikų kapinių kaimynystė (maždaug – dabartinė Kultūros centro automobilių stovėjimo aikštelė) ir nepatvarūs Girštupio krantai? Neaišku, kodėl 1784 metais Marijampolėje tesurašytos tik 29 žydų šeimos, t.y. gerokai mažiau negu prieš dvejus metus.

     XVIII a. pabaigoje vietos žydai turėjo tik vardus arba pravardes (jas suteikdavo surašinėtojai). Vėliau įvairiais valstybės dekretais, įsakais pradėta reikalauti žydus priimti pavardes. Istorikas Rimvydas Urbanavičius rašo,  kad Prūsijos valdžia 1797 m. balandžio 17 d. reglamentu įpareigojo žydus turėti pavardes, bet teigiamo  rezultato, matyt, nebuvo pasiekta, nes po daugiau nei 20 metų jau Lenkijos Karalystėje panašus įsakas priimtas 1821 m. kovo 27 d. ir jis įpareigojo per šešis mėnesius žydus, neturinčius pavardžių, jas priimti.

    Dažnai žydų pavardės yra kilusios nuo užsiėmimo, kuriuo jie vertėsi, pvz. Cygelskis (plytininkas), Fišeris ar Fišelovičius (žvejys), Gliazeris (stiklius), Hendelmanas ar Handlianskis (prekybininkas), Kučeris (vežikas), Rabinavičius (rabinas), Zlotnickis (prekeivis auksu). Prigydavo jiems ir miestų, miestelių ar kaimų pavadinimai. Žydų, dabar turinčių Baraginskio, Degutskio, Marijampolskio, Nartovičiaus, Pašešupskio, Pilvinskio, Potašinskio, Puskielnianskio, Tarpuckio pavardes, protėviai gyveno Sūduvoje.

    1795 – 1800 metais Naujosios Rytų Prūsijos provincijos sudarytame  kariniame Marijampolės miesto žemėlapyje pažymėta ir specialiu prierašu patvirtinta žydų sinagoga; ji stovėjoKauno kelio rytinėje pusėje, ant Grįžtupio upelio dešiniojo kranto (maždaug toje vietoje, kur dabar yra Kauno gatvės namai Nr.14 ir 16). Taigi, yra labai tikėtina, kad šis pastatas iškilo po 1780 metų, t.y. kai susiformavo kahalas. Iki tų metų judėjams dvasines ir edukacines paslaugas teikė Kalvarijos rabinas.

    Kai kurie žmonės, rašantys apie XVIII amžiaus Marijampolės sinagogą, teigia, kad ji priklausė baroko stiliui, bet šito fakto patvirtinti niekas negali. Žinant, kad ji buvo medinė, o mediena sunkiai „pasidavė“ banguojančioms baroko linijoms, sunku patikėti, kad nelabai turtinga ir jauna žydų bendruomenė būtų galėjusi statytis prabangius maldos namus. Nors Tarpučių ir Mokolų kaime 1794 metais gyveno neką mažiau žydų negu Marijampolėje (347 žydai), tačiau kairiojo Šešupės kranto kaimai priklausė kitai, t.y. Vilkaviškio seniūnijai ir negalėjo būti tiesiogiai sietini su Marijampolės kahalu. Tai patvirtina ir Vilkaviškio žydų paliudijimai apie tai, kad dabartinės Marijampolės žydai, gyvenę kairiajame Šešupės krante, 1794 metais privalėjo lankytis ne Marijampolės, o Vilkaviškio sinagogoje. Vadinasi, tuomet Marijampolėje jau stovėjo žydų maldos namai.

    Tame pačiame žemėlapyje matome ir žydų kapines, buvusias tarp kelio į Degučių kaimą ir Šešupės. Jų keturkampis sklypas, esantis Šaulių gatvėje, dabar yra saugomas valstybės, tačiau antkapių jau seniai neliko (paskutiniai sunaikinti apie 1965 metus, kasant įvairias trasas).  Kai 1906 metais iš JAV į Marijampolę atsikėlė rašytojo Vytauto Montvilos šeima, tai įsikūrė namelyje (tiesa, atkeltame iš kaimo), prie pat pietrytinio kapinių kampo; rašytojas prisiminė, kad jau tuomet žydai čia nebuvo laidojami ir net jų artimieji retai lankėsi. Kapinėms prigijo „magylų“ vardas.

    O mūrinė sinagoga Kauno gatvės pradžioje, t.y. pačiame miesto centre (dabar A. Basanavičiaus aikštės ir Kauno gatvės kampas), iškilo kiek vėliau: 1828 m. miesto plane ji pažymėta. Tiesa, tai dar nereiškia, kad plane užfiksuoti sinagogos kontūrai patvirtina tuo metu čia buvusio pastato faktą. Sinagoga priskiriama romantizmo stiliui.  Žydų maldos namai tuomet buvo statomi ištisais kompleksais. Vienas iš komplekso statinių buvo laikomas vasariniu, o kitas – žieminiu; neretai toliau nuo gatvės stovėjęs namas buvo panaudojamas ir kaip judėjų raštų studijų vieta. Statiniams buvo pritaikyti aukščio reikalavimai, kad jie nenustelbtų krikščioniškųjų maldos namų ir nedominuotų tam tikrame kvartale, todėl nuo centrinės miesto aikštės sinagogą „dengė“ kitas dviaukštis statinys. 1861 m. surentė medinę tvorą, skyrusią sinagogą nuo Kauno gatvės. Kadangi medinis komplekso pastatas, stovėjęs kiemo šiaurės rytuose, jau buvo prastos būklės, tai pagal 1890 m. V. Rybarskio projektą netrukus iškilo kitas mūrinis „laiptuotos“ formos statinys, aukštesnis už pietvakarinį; jis užfiksuotas nuotraukose.

    Apie 1834 metus miesto turgaus aikštėje iškilo statinys, kuriame turėjo įsikurti burmistratas. Deja, matyt, dėl lėšų stokos vienaaukštis ilgas pastatas neįgavo reprezentacinės paskirties ir jį nusipirko keliolika žydų prekeivių. Šis „ilgakromis“ (dar „langkromis“) tapo savotišku miesto žydų traukos centru, kuriame jie aptardavo įvairias aktualijas.

    1857 m. architektas Karolis Kaminskis suprojektavo ir kitus žydų maldos namus, iki 1870 m. tikrai pastatytus Policijos gatvėje (dabar P. Butlerienės g.5). XIX a. 10 dešimtmečio pradžioje vyko šio statinio remonto darbai, per kuriuos, atrodo, iškilo ir kai kurie priestatai (į šiaurę nuo sinagogos). Taip šis ir žiemą šildomas kompleksas įgijo istorizmo stiliaus formas. Maždaug tuo metu susiformavo ir Žydų skersgatvis, jungęs dabartines Laisvės ir Ūkininkų gatves (jo šiaurinį fragmentą galima dar įžvelgti). Pro senesnės sinagogos rytinę pusę ėjo Sinagogos gatvė (dabar –A. Valaičio). XX a. pradžioje jau veikė ir naujosios žydų kapinės, įkurtos už miesto ribos (dabar Vilkaviškio g. pietinė pusė; fragmentas išliko ir saugomas valstybės).

    Įdomu pasekti ir žydų tautybės žmonių skaičiaus augimą ir jo santykį su kitais miesto gyventojais. „Karinėjė – statistinėje Augustavo gubernijos 1850 m. suvestinėje“, sudarytoje Generalinio štabo, pateikiama tam tikra miesto charakteristika. Tuomet Marijampolėje gyveno 281 vyras ir 320 moterų, išpažįstančių krikščionybę. Žydų būta gerokai daugiau: 1212 vyrų ir 1160 moterų.1861 m. iš 3718 miesto gyventojų net 3015 buvo žydai. 1890 m. mieste gyveno 6797 žmonės; iš jų 5109 – žydai. Panaši tendencija užfiksuota 1897 m. gyventojų surašymo duomenyse.

    Carų valdymo metais žydai įsitvirtino Marijampolės versle ir šių pozicijų neužleido. Broliai Krukovskiai 1864 m. Lauko gatvėje pastatė raudonų plytų mūrinį garinį malūną, ilgai buvusį didžiausia miesto įmone (nugriautą 2005 metais). 1873 m. Šv. Margaritos ligoninei vadovavo žydas gydytojas Cezaris Ibianskis. Didesnių parduotuvių ar kavinių savininkais buvo šie miesto žydai: Šmuila Ginzburgas (pastatęs, bet vėliau pardavęs vadinamąjį „Žagrės“ pastatą), M. Varšavskis (turėjo viešbutį miesto centre), Chaimas Želichovskis, Abelis Pivovarskis.

    Carizmo metais Marijampolėje gimė, nors čia ryškesnio pėdsako ir nepaliko, kitur įvairiomis veiklomis išgarsėję žydai: žurnalistas Samuelis Peltinas, chirurgas Orko Soloveičikas, literatūros kritikas Avelis Starcevas, fotografas Izis Bidermanas.

    XX a. pradžioje A. Akuševičiui priklausiusioje spaustuvėje dirbo apie penketą darbininkų, kurie spausdino tik afišas ir blankus. Spaustuvė veikė iki 1940 m. 1909 m. iš Kalvarijos į spaustuvę atsikėlė stambus verslininkas A. Stoklickis. Miesto fotografijos „tėvu” buvo Moisiejus Buhalteris, ateljė įkūręs 1890 metais, o kūrybos ir verslo viršūnę pasiekęs XX a. pirmajame dešimtmetyje. Tiesa, pirmasis miesto fotografas buvo ne jis, o žydas Leonas Anšeras, nufotografavęs dar gimnazijoje besimokiusį Joną Basanavičių.

    Deja, likus keleriems metams iki Pirmojo pasaulinio karo pradžios į „Pažadėtąją žemę” ėmė keltis ir Marijampolės žydai. Neturime statistikos duomenų, patvirtinančių tokios emigracijos dydžių. Karo metais keliasdešimt miesto žydų buvo paimta į Rusijos armiją, o šimtai jų patys pasitraukė ir į Rusijos gilumą, ir į kitas valstybes. Žydų skaičius bendrame Marijampolės gyventojų skaičiuje šiek tiek sumažėjo, bet šios tautybės žmonės ir toliau išliko viena ryškiausia miesto tautinės sanklodos spektro spalva.

      Benjaminas MAŠALAITIS

    Istorinėje nuotrakoje – Žydų sinagogų kompleksas Kauno gatvėje.

    Pas bitininką Gintarą: žmonių pasaulyje ir fėjos atranda stebuklus!

    0

     

    Ilgai ąžuolo drevėje gyvenusi fėja Gilė paliko Fėjų slėnį ir, sutelkusi drąsą, nėrė tiesiai į žmonių pasaulį.

    102
    Pirmiausiai ji pamatė šalia miško įsmeigtą didžiulę žaismingu paveikslėliu lentelę su užrašu ,,Atsargiai – bitės!“. Bet kol kas situacija neatrodė grėsminga, ir fėja patraukė toliau.

    Pasukusi už šalia stovėjusio krūmo, ji pamatė daugybę avilių. Gilė nustebo, kad išskyrus didžiulius avilius bitės čia niekuo nesiskyrė nuo tų, kurios gyveno fėjų slėnyje. Fėja prisiartino prie vieno avilio ir norėjo pakalbinti bitutes, bet jos į kalbas nesileido.

    34

    Staiga tolumoje sušmėžavo baltai apsirengęs didžiulis žmogaus siluetas, tai buvo bitininkas. Jis, pūstelėjęs dūmų, pradarė avilį ir pradėjo traukti iš jo blizgančius korius, pilnus kvepiančio medaus. Gilė tyliai nusikosėjo, bet jautri bitininko ausis nepraleido šio garso, jis apsidairė ir pamatęs ant avilio krašto sėdinčią fėją net atsilošė.

    5

    – O kas čia dabar, nejau fėja?

    – Taip, aš esu Gilė, – tarė fėja, parodydama plačią šypseną ir vaikydama nuo savęs aplink dūzgiančias bites.

    – Greičiau slėpkis mano automobilyje, greitai tau gali būti riesta! – paragino ją bitininkas ir pasiėmęs dėžę su medumi patraukė link geltono autobusiuko, kuriuo jis vykdavo pas savo bitutes. Vos jie pasislėpė, bitės taip sujudo, kad net viduje girdėjosi garsus dūzgimas.

    – Na, sveika, fėja Gile, aš esu bitininkas, vardu Gintaras, – tarė jis.

    – Gintaras? – pasikasė pakaušį Gilė. – Aš kažkur jau girdėjau šį žodį…

    – Ir ką tu veiki žmonių pasaulyje? – pasiteiravo bitininkas.

    – Aš noriu jį pažinti! – tiesiai atsakė Gilė.

    – Pažinti pasaulį sėdint ant bičių avilio – ne pats geriausias būdas, – nusijuokė žmogus.

    – Kažkodėl man jos atrodė draugiškos… – nesuprato fėja.

    – Tai tik dėl to, kad aš pūčiau dūmus, kurie apramina bites, – paaiškino bitininkas ir pridūrė: – nežinau kaip fėjoms, bet žmonėms jų įgėlimas gali būti pavojingas. Net ir labai dideli gyvūnai – tokie kaip žirgai – bijo bičių.  Nors yra išimčių, štai garniai, ežiai ir meškos visai nejautrūs bičių nuodams.

    – Jūs mane išgelbėjote… – truputį nusigandusi atsiduso Gilė.

    – Galbūt, – nusišypsojo bitininkas, – o dabar kviečiu tave į svečius, parodysiu, kur aš gyvenu, ir išimsime kartu medų.

    – Puiku, – suplojo delniukais Gilė ir prilipo prie automobilio stiklo, kad pakeliui viską matytų.

    Nuvykusi į bitininko namus, ji pamatė didžiulį blizgantį daiktą, į kurį žmogus sudėjo korius. Po to visi koriai ten pradėjo suktis kaip karuselė, medus tyško ant sienų ir bėgo pro apačioje esančią angą.

    67

    – Kaip jūs privertėte tai suktis? Nejau ir žmonės naudoja magiją? – nustebo Gilė.

    – Ne, tai tiesiog elektra, – nusijuokė bitininkas.

    – Aaa… – pasikasė pakaušį Gilė, bet iš jos žvilgsnio buvo galima suprasti, jog ji nieko nesuprato.

    Kai koriai liko tušti, Gilė juos atidžiai apžiūrėjo. Liko tik rėmeliuose gražiai bitelių susiūtos vaško akelės. Bitininkas tarsi tortą atnešė parodyti išlydytą vaško gabalą. Gilė paklausė, ar jis sunkus, tada bitininkas jo truputį atlaužė ir davė fėjai pakilnoti. Kas žmogui buvo mažas gabalėlis, Gilei atrodė didžiulis luitas.

    8

    910

    – O jūs gerai pažįstate bites? – pasiteiravo Gilė bitininko.

    – Na, sunku pasakyti, ar yra žemėje žmogus, kuris apie jas viską viską žino. Kai buvau dar visai berniukas, mane su jomis supažindino mano tėtis, kuris taip pat buvo bitininkas. Pats stebėjau jų pasaulį ir galiu pasakyti, kad šį tą apie jas išmanau, bet kad viską žinau, nedrįsčiau teigti.

    Po to bitininkas patogiai įsitaisė ir pradėjo pasakoti apie tai, kad vos tik išsiritusi bitutė pirmą dieną tupi ant savo korio ir dairosi aplinkui, tarsi viską stebėtų. Antrą dieną bitelė po truputį pradeda dirbti, o trečią jau visai smagiai dirba. Bitės pasiskirsto darbus: vienos nuo 6-os iki 13-os gyvenimo dienos peni perus, kitos – nuo 8-os iki 14-os dienos pradeda priiminėti medų iš parlėkusių su medumi bičių darbininkių, dar kitos – nuo 5-os iki 20-os dienos skrenda į lauką, kad sparnus pramiklintų ir raumenis pamankštintų…Labai įdomus dalykas yra tas, jog pavasarį ir vasarą gimusi bitė gyvena tik vieną mėnesį ir visą tą laiką ji tik dirba ir dirba. O tos bitelės, kurios gimsta vasaros pabaigoje ar rudenį, gyvena net 7–8 mėnesius!

    Labai patiko Gilei pasakojimas apie tai, kad bitutė, parnešusi nektarą, perduoda jį kitai bitutei, o ši neša į korio akelę ir ten supila. Vėliau išima ir perdeda į kitą akelę ir dar į kitą, kad medus greičiau sutirštėtų. Jos net naktį nemiega, nes vėdina avilį: išstumdamos drėgną orą, įvaro sausą, ir tada medus greičiau tirštėja – taip jis brandinamas. Įdomu ir tai, kad niekas nežino, ar bitės iš viso kada nors miega. Kai medutis jau tampa tinkamo tirštumo, akelę koryje užklijuoja vašku. Ten jis gali būti laikomas saugiai ir ilgai.

    Bitutės gamina ne tik medų, bet ir dar vieną labai svarbų maistą, kuris vadinasi bičių duonelė. Ji gaminama iš žiedų dulkelių. Kaip ir žmonių pasaulyje duonelė labai svarbi, taip ir bičių, nes be jos neužaugtų naujos bitutės, o vyresnės be duonelės per žiemą gali taip nusilpti, kad nesulaukusios pavasario ir numirtų.

    Bitininkas prisimerkė, tarsi kažką prisiminęs ir tęsė pasakojimą apie bičių šeimyną. Gilė klausėsi išsižiojusi ir jai net akys išsipūtė, kai bitininkas pasakė, kad vienoje bičių šeimoje gali gyventi nuo 12000 iki 100000 bitelių. Svarbiausia, kad jos visos darniai dirba kartu ir nesipyksta. Nors kai kurios turi tam tikras pareigas, bet jei tik prireikia kur nors darbo jėgos, meta savo postus ir skuba į pagalbą ten, kur jos tuo momentu labiausiai reikia.

    Pasirodo, avilyje gyvena ir bitės žvalgai. Jos skraido kur tik nori ir tyrinėja vietoves. Suradę  naują vietą, kurioje yra daug nektaro, kaipmat grįžta į avilį ir praneša saviškiams. O tada visi jau dumia ten, kur kvepia medumi. Kartu gyvena ir bitinai, vadinami tranais, kurie yra tarsi visų bitučių tėveliai. O avilį saugo sargybiniai, taip pat yra čia ir bitutės, atsakingos už švarą avilyje.

    – O kad avilyje būtų tvarka, tikriausiai už tai atsakinga karalienė? – neiškentusi įsiterpė Gilė.

    – O čia norėčiau pataisyti , – tarė bitininkas. – Senovėje bitininkai pastebėjo, kad yra avilyje didžiausia bitė kurią visos kitos dažnai būna apspitę. Ją pavadino k a r a l i u m i , nes manė, kad ji valdo visas bites. Kada vėliau paaiškėjo, kad ta didžioji bitė deda kiaušinėlius, tai ją pavadino karaliene. O vėliau, kai mokslininkai geriau ištyrė bičių gyvenimą, tai teko karalienę nuvainikuoti ir paliko jai tik m o t i n o s  vardą, nes, pasirodo, ji bičių nevaldo ir jokių įsakymų joms neduoda. Atvirkščiai: motinėlė labai priklausoma nuo bičių norų, nes šios ją maitina, o kai ji pasidaro bloga, kitą augina, kad blogąją pakeistų, ir tai daro motinos neatsiklausdamos. Motinos net ir  smegenys mažesnės, tad bitė darbininkė daug daugiau ir proto parodo negu motina.

    11

    Nors Gilei rodėsi, kad ji gerai pažįsta slėnyje gyvenančias bites, bet tokių įdomybių nebuvo girdėjusi.

    – O iš kur jūs visa tai žinote, nejau jūsų tėtis visa tai papasakojo?

    – Ir tėtis, ir knygose skaičiau. Yra viena knyga, mano pati mėgstamiausia, parašyta gero ir puikaus bitininko Jono Kriščiūno dar 1933 metais, ji vadinasi ,,Bitininkystė“. Norint viską papasakoti apie medų, bites ir bitininkystę, mums prireiktų ne vienos dienos, tad šiandien gal pakaks, eime, pavaišinsiu medumi , – tarė bitininkas ir pradėjo dengti stalą.

    – Kaip keista, – pasikasė pakaušį Gilė, – jūs, žmonės, neturite nei stebuklingų lazdelių, nei magiškų fėjų dulkių, bet viskas, ką pasakojote, skamba taip stebuklingai… Nesuprantu, kaip jūs patenkate į avilį, kad viską sužinotumėte, kaip susikalbate su bitėmis ir kas tie mokslininkai?

    Bitininkas pradėjo kvatoti:

    – Mieloji Gile, būtent tų mokslininkų dėka mums ir nereikia lįsti į avilius. Kadangi  tu atvykai pažinti žmonių pasaulio, gal kada nors ir su jais susitiksi, o tada suprasi, kaip ir ką jie sužino.

    Jiems besišnekučiuojant bitininkas išdėliojo savo gražiai supakuotus medaus stiklainiukus, iš to peties miško, kur jie ir susitiko. Gilė viską apžiūrėjo, tada atsigręžė į bitininką ir tarė.

    1213

    – Man labai pasisekė, kad patekusi į žmonių pasaulį pirmą sutikau būtent jus. Pasikvietėte mane į svečius ir pamačiau, jog žmonės yra svetingi. Sužinojau, jog jie myli bites ir brangina jų triūsą. Stengiasi pažinti bitelių pasaulį ir neišnaudoja jų darbštumo, o darniai su jomis sugyvena. Mėgsta medų ir žino jo vertę. Jau bus ką papasakoti ąžuolui, kai sugrįšiu į fėjų slėnį, – džiūgavo Gilė.

    1415

    Tada bitininkas atnešė vaišių. Fėjai užteko vos vieno lašo medaus, keturių lašų arbatos ir trupinėlio sūrio. Vėliau jie atsisveikino ir Gilė išskrido.

    Niekas nežino, kur ji pasuko, ką ji sutiks ir koks bus kitas jos pasakojimas. Tačiau yra viena staigmena-nestaigmena: kitas pasakojimas gali būti apie JUS. Jei kažką kuriate, norite pasidžiaugti savo darbais arba supažindinti su savo pasauliu, parašykite Gilei. Ji aplankys jus ir papasakos visiems, ką regėjo, girdėjo.

    Gilės adresas: gilespastas2016@gmail.com

    Fėja lankėsi pas bitininką Gintarą Brusoką. Jei norėsite skanaus ir gero medučio, skambinkite tel. 869836066. Gilė rekomenduoja! 

    Programa PIVA PIVA, muzikine kelione per Italiją, prasideda festivalis „Medynės 2016“

    0

     

    Jau šį savaitgalį, rugsėjo 24 d. 18 val., Beatričės Kleizaitės-Vasaris menų galerijoje, P. Butlerienės g. 5, Marijampolė, prasideda medinių pučiamųjų instrumentų festivalis „Medynės 2016“.

    Pirmajame festivalio koncerte italų muzikantai Donato Sansone (pučiamieji) ir Daniele Boccaccio (klavesinas) pristatys programą PIVA PIVA. Tai įspūdinga muzikinė kelionė su tenykščiais italų pučiamaisiais instrumentais, jungianti renesanso, baroko ir vis dar gyvas Sicilijos, Lombardijos, Ligūrijos, Venecijos regionų folkloro muzikos tradicijas. Klausytojai išgirs piffero canavesano – tradicinės dūdelės  skambesį,  kuris buvo vienas svarbiausių  Ivrea  karnavalo, žinomo „Apelsinų mūšio“ pavadinimu – akcentas. Medinio instrumento piva tembru nuspalvinti tradiciniai italų šokiai  nukels prie Emilijos ir šiaurinių Toskanos krantų. Tradicinio obojaus ciaramella garsais kelionė nusidrieks nuo Romos iki Sicilijos, o klausytojai turės progos išgirsti vieno žymiausių Italijos kompozitorių A. Corelli pastoralę, panaudojusių savo kūryboje šio instrumento skambesį.  Muzikinės kelionės „sustojimai“ – trys svarbiausi barokinės italų kultūros lopšiai – Neapolis, Roma ir Venecija ir ten gyvenusių bei muzikavusių kompozitorių A. Falconieri, G. Frescobadi, B. Marcello muzika. 

    Programa

    Piva piva

    Muzikinė kelionė su tenykčiais italų pučiamaisiais instrumentais

    Nuo folkloro iki profesionalaus muzikavimo estetikos

    Piffero canavesano

    (Turino kalnai, Pjemontas)

    El Titàu (San Gra) – tradicinis karnavalinis maršas Šv. Grato garbei

    La Girometta – liaudies daina

    G.Frescobaldi (Fiori musicali, 1635), Capriccio sopra la Girolmeta

    Piffero iš 4 regionų

    (Pjemontas – Lombardija – Ligūrija – Emilija)

    Monferrina – tradicinis šokis

    Ballo della povera dona – tradicinis valstietės šokis

    M.Clementi (1752–1832), Monferrina klavesinui op. 49

    Siglot

    (Bergamo slėnis, Lombardija)

    Lavandina (tradicinis šokis) – Bergamasco di Lambranzi (XVIII a.)

    G Zanetti (Il Scolaro, 1645), La bergamasca

    Nežinomas autorius (MS Pellegrini, XVII a.), Partite di bergamashi francesi

    G.Frescobaldi (Fiori musicali, 1635), Capriccio sopra bergamasca

    Piva

    (Emilija)

    Brando (tradicinis šokis) – G. Frescobaldi : Piva

    Joanambrosio Dalza (Intabulatura de Lauto, Libro Quarto, 1508), Piva

    Piva Piva – tradicinė Kalėdų daina

    D Zipoli (Sonate dʼInvolatura per Organo e Cimbalo, 1716), Pastorale

    Ciaramella

    (Pietų Italija)

    Per la ninna a Gesù – tradicinė lopšinė Kristui

    1. Maria deʼ Liguori, Quanno nascette Ninno – „Kai kūdikėlis gimė“, 1754

    A.Corelli, Largo pastorale Concerto grosso op. 6 n. 8 „per la notte di Natale“ (Th. Bilingtono

    transkripcija klavesinui, XVIII a.)

    Tarantella (tradicinis šokis)

    A.Kircher (Magnes, sive de Artes magnetica, 1654), Primus, secundus, tertius modus tarantella

    Tarantella – Antidotum tarantulae – Tono hypodorico – Alia clausola

    Friscalettu

    (Sicilija)

    Richiami di porcari („Kiauliaganių šūkalojimai“ – tradicinis šokis)

    J.S.Bach, Siciliana Sonata BWV 1031

    Sugrįžimas į šiaurinę Italiją išilginės fleitos skambesio keliu

    Neapolis

    A.Falconieri (Primo libro di canzoni… 1650), Brando „Il spiritillo“; La suave melodia; Corrente „LʼAvellina“

    Roma

    G.Frescobaldi (Primo libro di canzoni… 1628), Canzona seconda, detta „la Bernardinia“

    Venecija

    Marcello, Sonata op. 2 n. 12 (1712) Adagio – Minuet allegro – Larg

                                                             

    Fiodoras Dostojevskis

    0

    „Didelė nelaimė kartais baigiasi didele, nors ir nematoma laime. Jei žiaurus likimas atėmė Jums nosį, tai Jūs vis tiek laimėjote, nes niekas per visą Jūsų gyvenimą nedrįs Jums pasakyti, kad Jūs gavote per nosį.“

    Prieš kiek laiko galima nutraukti sutartį su privačiu vaikų darželiu

    0

     

    Klausimas:

    Vaikas lanko mokamą darželį, tačiau dabar gavome vietą valstybiniame darželyje. Privačiame darželyje teigia, kad sutartį su jais bus galima nutraukti tik po 3 mėnesių, t.y. aš dar turėsiu mokėti mokesčius tuos mėnesius. Ar jie yra teisūs?

    Atsako teisingumo ministras Juozas Bernatonis

    Vykdant atlygintinų paslaugų teikimo sutartį, kurios esmę atitinka su darželiu sudaryta vaiko ugdymo paslaugų teikimo sutartis, turi būti laikomasi kliento prioriteto principo, įtvirtinto Civilinio kodekso 6.718 straipsnyje, pagal kurį kliento, kaip paslaugų gavėjo, padėtis teisiniuose santykiuose yra išskirtinė, o kaip viena iš paslaugos gavėjo interesų apsaugos garantijų yra jo teisė vienašališkai nutraukti paslaugų teikimo sutartį pagal Civilinio kodekso 6.721 straipsnio 1 dalį.

    Minėta teisės norma nustato, kad „Klientas turi teisę vienašališkai nutraukti sutartį, nepaisydamas to, kad paslaugų teikėjas jau pradėjo ją vykdyti. Šiuo atveju klientas privalo sumokėti paslaugų teikėjui kainos dalį, proporcingą suteiktoms paslaugoms, ir atlyginti kitas protingas išlaidas, kurias paslaugų teikėjas, norėdamas įvykdyti sutartį, padarė iki pranešimo apie sutarties nutraukimą gavimo iš kliento momento“. Atkreiptinas dėmesys, kad teismų praktikoje paslaugų gavėjo teisė nutraukti paslaugų teikimo sutartį vertinama kaip viena iš vartotojo interesų apsaugos garantijų. Minėta teisė teismų praktikoje laikoma besąlygine, ji negali būti siejama su tam tikrų aplinkybių nustatymu (pvz., paslaugos teikėjo veiksmai, teisinis ar ekonominis kliento pasirinkimo nutraukti sutartį pagrįstumas ir pan.) ir nepriklauso nuo to, ar paslaugos gavėjas yra fizinis, ar juridinis asmuo.

    Taigi, vadovaujantis minėtomis Civilinio kodekso nuostatomis bei teismų praktika, paslaugų teikėjas (darželis) iš esmės turi teisę reikalauti, kad paslaugų gavėjas sumokėtų proporcingą faktiškai suteiktų paslaugų kainą bei atlygintų visas pagrįstas ir protingas išlaidas, kurias paslaugų teikėjas (darželis) patyrė dėl sutarties vykdymo iki to momento, kai jam buvo pranešta apie sutarties nutraukimą (pvz., iš anksto apmokėtas maistas vaikui, kanceliarinės priemonės ir kt.). Atkreiptinas dėmesys, kad patirtas išlaidas paslaugų teikėjas turėtų įrodyti, t. y. pagrįsti objektyviais įrodymais.

    Pažymėtina, kad su darželiu sudarytoje sutartyje iš anksto nustatyta sąlyga, kuri iš esmės riboja paslaugų gavėjo galimybes bet kada nutraukti paslaugų teikimo sutartį ir įpareigoja paslaugų gavėją mokėti “į priekį”, t. y. ir už tas paslaugas, kuriomis faktiškai nebesinaudojama, galėtų būti vertinama nesąžiningų sąlygų taikymo požiūriu.

    “Visa Lietuva šoka”

    0

     

    jquery visual lightboxby VisualLightBox.com v6.1

    Vytenio SKROBLO nuotraukos. 

    Pareigūnams tenka ir vadeliotojais pabūti

    0

     

    Marijampolės apskrities vyriausiojo policijos komisariato (apskr. VPK) Kelių policijos skyriaus pareigūnai Vilkaviškio rajone kontroliavo vairuotojų blaivumą. Pačiame vidudienyje, apie 11.31 val., Bartninkų mstl. J. Basanavičiaus g. jie pastebėjo vadeliotoją, kurį vežimu arkliukas traukė namų link. Pareigūnai, patikrinę vyro (g. 1948 m.) blaivumą, nustatė, kad blaivumo nėra – alkotesteris parodė 1,94 prom. alkoholio.

    Kelių eismo taisyklės neleidžia neblaiviam vairuotojui (ar vadeliotojui) toliau tęsti kelionės. Kadangi arkliukas buvo blaivus ir pėdinti į namus galėjo, tad į vežimą šalia vadeliotojo sėdo ir vadeles perėmė KPS kelių patrulių 2-ojo būrio pareigūnė Erika Kolodzeiskytė. Ši jauna pareigūnė užaugusi kaime, tad jokių sunkumų nekilo ir neblaivus vyriškis arkliuku buvo saugiai parvežtas į namus.

    Tiesa, vyriškiui vis tiek teks išsikaštuoti, nes Lietuvos Respublikos administracinės teisės pažeidimų kodekso 131 str. 7 d. numatyta, jog vadeliojimas ir jojimas, dviračių vairavimas, kai tai padaro neblaivūs ar apsvaigę nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų asmenys, kuriems nustatomas vidutinis (nuo 1,51 iki 2,5 promilės) arba sunkus (2,51 promilės ir daugiau) neblaivumo laipsnis, – užtraukia baudą nuo vieno šimto keturiasdešimt keturių iki dviejų šimtų dviejų eurų.

    Marijampolės apskr. VPK informacija

    Vykdoma vietos gyventojų apklausa dėl Marijampolės miesto administracinės ribos pakeitimo

    0

     

    Informuojame, kad vadovaujantis Marijampolės savivaldybės administracijos direktoriaus 2016 m. rugsėjo 13 d. įsakymu Nr. DV-1387 „Dėl vietos gyventojų apklausos paskelbimo ir vietos gyventojų apklausos vykdymo komisijos sudarymo“ nuo 2016 m. rugsėjo 19 d. iki 2016 m.  spalio 19 d. (imtinai) skelbiama Marijampolės miesto Narto seniūnijos, Marijampolės seniūnijos Kumelionių ir Triobiškių kaimų, Liudvinavo seniūnijos Netičkampio, Būdbalių, Liucinavo, Nartelio, Narto ir Liepynų kaimo gyventojų apklausa dėl Marijampolės miesto administracinės ribos keitimo, siekiant patikslinti Marijampolės miesto administracinę ribą nuo kelio į Kalvariją (Vytauto g.) iki kelio į Prienus (Gedimino g.), pietinėje dalyje sutapdinant su Nartelio sodų bendrijos šiaurine riba, kitose atkarpose koreguojant tik probleminėse vietose, kuriose miesto riba kerta VĮ Registrų centre įregistruotų nekilnojamojo turto objektų (žemės sklypų ir (ar) statinių) ribas. 

    Prašome išvardintų vietovių gyventojus aktyviai dalyvauti apklausoje ir pareikšti savo nuomonę apklausos vykdymo vietose – Marijampolės savivaldybės administracijoje, J. Basanavičiaus a. 1, Marijampolė, 303 kab., Marijampolės seniūnijoje, Marijampolė, Lietuvininkų g. 18, 108 kab., Narto seniūnijoje, Marijampolė, Lietuvininkų g. 18, 114 kab. ir Liudvinavo seniūnijoje, Liudvinavas, Vytauto g. 6, raštvedės kab., pasirašant nustatytos formos apklausos lapuose, kuriuos rasite apklausos vykdymo vietose.

    Apklausa vykdoma darbo dienomis, nustatytu laiku: 2016 m. rugsėjo 19 – 30 dienomis – nuo 900 val. iki 1300 val., 2016 m. spalio 3 – 19 dienomis (imtinai) – nuo 1400 val. iki 1800 val. Telefonai pasiteiravimui: Marijampolės savivaldybės administracija – (8 343) 90050; Marijampolės seniūnija – (8 343) 55542; Narto seniūnija – (8 343) 52477; Liudvinavo seniūnija – (8 343) 20425.

    Marijampolės savivaldybės administracija

    Rugsėjo 27-ąją – Konstitucijos egzaminas

    0

     

    Rugsėjo 27 d. antradienį 12 val. kviečiame Marijampolės savivaldybės bendruomenę dalyvauti Konstitucijos egzamine.

    Egzaminas vyks Marijampolės savivaldybės administracijos II a. salėje, adresu J. Basanavičiaus a.1 Egzamino trukmė 45 min. I etapo metu dalyviai atsakinės į 30 uždarų klausimų.

    Norinčius pasitikrinti teisines žinias ir laikyti egzaminą savivaldybėje kviečiame iki rugsėjo 22 d. registruotis į Konstitucijos egzaminą 2016 portale DELFI http://www.delfi.lt/konstitucijos-egzaminas/ arba rugsėjo 27 d.  12 val., prieš egzaminą, Marijampolės savivaldybės administracijoje.

    Piliečiai ir teisinį išsilavinimą turintys ar teisę studijuojantys asmenys egzaminą taip pat galės laikyti internetu portale www.delfi.lt. Internetu laikyti egzaminą galima bus rugsėjo 27 d. nuo 12 val. iki 13 val. Laikantieji internetu dalyvaus tik I egzamino etape.

    Spalio 13 d. vyks Konstitucijos egzamino II etapas. Egzamino dalyviai, patekę į II etapą, apie laikymo vietą ir laiką bus informuoti individualiai. Konstitucijos egzamino 2016 laimėtojai bus pasveikinti spalio 26 d. per iškilmingą ceremoniją Prezidentūroje.

    Konstitucijos egzaminas – jau dešimtą kartą vykstanti visuotinė teisinių žinių patikrinimo akcija. Egzaminą organizuoja Teisingumo ministerija kartu su projekto globėja – Prezidente Dalia Grybauskaite – ir partneriais. Egzamine kviečiami registruotis ir dalyvauti visi mylintys savo šalį ir norintys dar geriau išmanyti pagrindinį šalies įstatymą.

    Konstitucijos egzamino koordinatorė Marijampolės savivaldybėje – Viešųjų ryšių tarnybos vyriausioji specialistė Danguolė Micutienė, tel. (8-343) 90087, el. p. danguole.micutiene@marijampole.lt

    Daugiau informacijos: www.konstitucijosegzaminas.lt.  bei el. p Konstitucija2016@gmail.com.

    Marijampolės savivaldybės administracijos

    Viešųjų ryšių tarnyba

     

    Holokausto aukų vardai pirmą kartą nuskambės Marijampolėje

    0

     

    Rugsėjo 23-iąją, Lietuvos žydų  genocido dieną, jau šeštus metus įvairiuose šalies miestuose ir miesteliuose rengiama pilietinė iniciatyva VARDAI, kurios metu perskaitomi Holokausto aukų vardai ir pavardės. Šiemet pirmą kartą į šią iniciatyvą įsilies ir Marijampolė.

    Valstybinio Vilniaus Gaono žydų muziejaus duomenimis, Šešupės slėnyje, buvusio sovietinio karinio dalinio teritorijoje, 1941 m. birželio-rugpjūčio mėnesiais buvo nužudyta ir palaidota apie 5090 gyventojų. Kaip ir daugybės kitų tragedijos aukų, jų vardai ir pavardės kelis dešimtmečius buvo ištrintos iš miesto atminties. Iniciatyva VARDAI siekiama padėti suvokti, kad už sausų tragiškos statistikos skaičių slypi realių žmonių likimai, ir sugrąžinti buvusių gyventojų vardus į miesto istoriją ir atmintį.

    Holokausto aukų vardų skaitymai Marijampolėje vyks Beatričės Kleizaitės – Vasaris menų galerijoje, buvusioje sinagogoje. Renginyje bus perskaitytos 1206 Marijampolėje nužudytų žydų pavardės – tiek, kiek jų pavyko surasti Vilniaus Gaono žydų muziejaus Tolerancijos centro archyvuose.

    Renginyje kviečiami dalyvauti visi miesto gyventojai, nepriklausomai nuo amžiaus, išsilavinimo ar socialinės padėties. Atvykusiems bus išdalinami lapai su Holokausto aukų Marijampolėje vardais ir pavardėmis. Vienam žmogui perskaičius gautą sąrašą, toliau skaityti stos kitas žmogus. Išankstinės registracijos nėra – laukiami visi, turintys galimybių atvykti ir matantys šios iniciatyvos prasmę. Nenorintys ar negalintys skaityti, bet norintys pabūti drauge ir pagerbti tragedijos aukas taip pat laukiami galerijoje.

    Renginio pradžioje susirinkusiųjų laukia trumpas istoriko Benjamino Mašalaičio pasakojimas apie Marijampolės žydų istoriją. 

    Iniciatyva VARDAI Beatričės Kleizaitės – Vasaris menų galerijoje (P. Butlerienės g. 5, Marijampolė) vyks rugsėjo 23 d. nuo 16 valandos. Planuojama viso renginio trukmė – apie 2 val.

    Ką daryti, kad eksporto planai nesugriūtų?

    0

     

    Lietuvos eksportas auga sparčiausiai Baltijos šalyse. Eksportuoti savo gaminius ir paslaugas siekia vis daugiau gamybinių įmonių, tačiau planuotai sėkmei kartais koją pakiša supratimo ir vadybos stoka. Lietuvos inžinerinės pramonės asociacijos (LINPRA) eksportuojančios įmonės narės iš patirties pripažįsta, kad svarbu išlikti konkurencingiems, pelnyti pasitikėjimą, vertinti partnerystę. Eksporto efektyvumas labai priklauso nuo geopolitinės padėties, šalių kultūros ir besikeičiančios kartos. Šiefaktoriaiir atveria galimybes sėkmingam eksportui. Plačiau apie tai, kaip jam pasiruošti.

    Nuo eksporto plano iki tinkamos jo vadybos

    Tiek įgyvendinant verslo sprendimus, tiek apsisprendus eksportuoti, visų pirmiausia reikia turėti tinkamą strategiją:

    • Ištirti konkurencinę aplinką,
    • Parengti eksporto rinkodaros, logistikos planą,
    • Apskaičiuoti gamybos išteklius,
    • Sureguliuoti įmonės organizacinę struktūrą,
    • Užmegzti ryšius su svarbiomis institucijomis,
    • Numatyti investicijas ir kt.

    Eksporto strategija turi būti suprantama kaipprocesas, kuris prasideda nuo pagrindinių tikslų suformulavimo ir yra plėtojamas pasitelkiantvis tikslesnę ir detalesnę informaciją.

    Taip pat svarbu atsižvelgti į tai, jog eksportas yra sudėtingas ekonomikos variklis. Nuo jo priklauso regionų žmonių gerovėbei įmonių irvisos šalies ūkio plėtra. Būtent prekių ar paslaugų eksportavimas ir yra bene vienintelė galimybė įmonėms, esančioms tokioje mažoje valstybėje kaip Lietuva, sustiprėti ir prisidėti prie ekonomikos augimo.

    Kad tai įvyktų, turi keistis įmonių valdymas ir vadyba. Lietuvos įmonių siūlomi produktai yra geri, bet dauguma įmonių negeba mažais kaštais užtikrinti pastovaus kokybės lygio. Šalies įmonių vadovams ir vadybininkams yra sunku suprasti, kad produktas turi būti efektyviai pagamintas ir pigus, t.y., 100 proc. kokybiškai pagamintas visada ir visuomet pateiktas laiku. Šios vertybės yra standartinės, jos yra privalomos, tačiau požiūris į jas priklauso nuo vadybos, t. y., nuo aukščiausio ir vidutinio lygio vadovų. Didžioji dauguma mūsų įmonių vadovųyra dirbę dar planinėje ekonomikoje, kur tam tikrų poreikių nebuvo. Taigi per ateinančius dešimt metų Lietuvos pramonės gamybos įmonėms teks pasikeisti labai stipriai. Pirma keisis vadovų ir savininkų karta, o su ja vertybės ir įmonių vadyba. Dabar į rinką ateina jauni žmonės, kurie daugiau laiko praleido rinkos ekonomikos sąlygose nei planinėje ekonomikoje.

    Kuriant eksporto strategiją reikėtų prisiminti, jog galima sulaukti stiprios paramos iš šalyje veikiančių institucijų. LR Užsienio reikalų ministerija kartu su Ūkio reikalų ministerija ir jų departamentais, VšĮ „Investuok Lietuvoje“, VšĮ „Versli Lietuva“, LINPRA, įvairios kitos asociacijos ir ambasadosne tik suteikia reikiamos informacijos, bet ir aktyviai prisidedaprie įmonių eksporto gebėjimų didinimo.

    Pagrindinės eksportuojančių klaidos

    Nors šiandien Lietuvos inžinerinė pramonė eksportuoja labai daug (>70 proc.), prognozuojama, kad ilgainiui eksporto potencialas bus dar didesnis. Pagrindine problema ir klaida gali tapti vidutinis šalies įmonių efektyvumas, kurisregionuose vis dar yra mažesnis negu vidutinis Europos produktyvumas. Lietuvoje pagaminama daug mažiau negu lygiavertėje įmonėje Vakarų Europoje. Taip yra dėl įvairių priežasčių, kurios lemia, kad daugelis mūsų įmonių dar nepasiekė pakankamai aukšto procesų ir gamybos valdymo lygio, o gaminamos produkcijos pridėtinė vertė vis dar išlieka gana žema. Daugiausiai tokia padėtis pasitaiko senose įmonėse, kurios nepakankamaiinvestavo ir dirba neefektyviai. Šios įmonės privalės keistis, ypač „Industrie 4.0“, taip vadinamos ketvirtosios pramonės revoliucijos, kontekste. Reikia pervertinti visus turimus išteklius, investuoti į įmones, teisingai sudėlioti procesus, o tada bus galima pagaminti daugiau ir, svarbiausia, kokybiškai bei laiku.

    Dar viena neretai pasitaikanti eksportuojančių klaida – veržimasis į egzotines rinkas. Gamybinės įmonės ne visuomet suvokia, jog savo šalyje neturime tokioms rinkoms paruošto produkto. Egzotinės rinkos ieško išskirtinių prekių ženklų, kuriuos jiems tieks didelius prekių ženklus valdantys vakariečiai. Mūsų pramonės rinka yra namų rinka – būtent Europos Sąjunga. Didžiausia dalis mūsų eksporto yra Europos Sąjungoje, kur mūsų rinkos dalis sudaro 650 milijardų eurų per metus. Nemanykime, kad kažkur yra stebuklų, į neatrastas šalis neišsiveršime ir dešimt kartų didesnio pelno aukso kasyklose neuždirbsime – taip nebūna.

    Tarp kitų dažniausiai pasitaikančių problemų galėčiau paminėti bendravimo su skirtingų šalių ir kultūrų žmonėmis skirtumus. Pavyzdžiui, Skandinavijos šalių žmonės nesupranta to, kaip galima nesilaikyti susitarimo, keisti pažadus, atidėlioti veiksmus – ką mes galbūt įvardintume „lankstumu gamyboje“. Dar didesni nesusipratimai kyla dėl kokybės. Jeigu lūkesčiai yra aukšti, privalu jų paisyti. Atsainus požiūris „ir taip bus gerai“ yra lemtinga klaida. Svarbu mokytis pažinti skirtingų kultūrų žmones, mokytis kalbų ir stengtis integruotis į vertės kūrimo grandines Lietuvoje ir užsienyje.

    Norisi tikėti, jog su naująja karta šalyje didės ir eksporto potencialas. O seniau įkurtos įmonės jau dabarturi pamatyti rinkos tendencijasir prisitaikyti prie naujų sąlygų, iššūkių, tačiau kartu ir galimybių. Eksportas – viena tokių.

    Tomas JASKELEVIČIUS

    Lietuvos inžinerinės pramonės asociacijos (LINPRA) Eksporto ir investicijų komiteto pirmininkas

    Reklama: muitinės tarpininko paslaugos

    Užvėrus vasarai savus vartus…

    2

     

    Vasara praėjo

    Nužydėjo, nuvilnijo mūsų Vasara

    Su rugiais ir su vandens lelijomis,

    Basomis ji braidžiojo po rasą,

    Savo turtą po kruopelę išdalijo.

    Buvo visko: ir vaivorykščių, ir vėtrų,

    Ir rugiagėlių, ir pienių, ir aguonų…

    Kaip išsaugot visa tai norėtum

    Ir lyg grūdus susipilt į kluoną!

    Bet pabiro viskas karoliukais

    Kaip lietaus lašai, kaip stiklo šukės.

    Nuskubėjo tarsi vasaros maži voriukai,

    Išsisklaidė tarsi vasarinis pilkas rūkas.

    Negali jos sugrąžint. Gal ir nereikia.

    Juk Ruduo taip pat mums reikalingas.

    O kol mums prisiminimai džiaugsmą teikia,

    Dar pabūkime labai labai laimingi…

     

    ***

    Užvėrė vasara savus vartus.

    Taip tyliai, kad  nespėjom pastebėti.

    Į nesustojančius Gyvenimo ratus

    Suskubom rudeninį kraitį dėti:

    Rugsėjo skambesį ir raustančius klevus,

    Rūkus bespalvius  ir beširdį vėją.

    Ir lietų, merkiantį tuštėjančius laukus,

    Naktis, kurios ilgėja ir tamsėja.

    Rudens mozaika tokia subtili

    Tokia įvairiaspalvė, daugiabalsė,

    Tyli, garsi, garsi ir vėl tyli,

    Lobius dalijanti taip dosniai ir taip skalsiai.

    Ką subrandino, kas nespėjo nužydėt,

    Kas džiugino, kas skaudino, kas žeidė

    Lyg metų besibaigiančių svarbi raidė,

    Ir daugiaprasmė ir visai beveidė.

    Tada suprasime, kad ir ruduo

    Išskris su paukščiais ir supus su lapais,

    Kad vasarą mus džiuginęs vanduo

    Kaip ir kasmet sustings šaltu ledokšniu tapęs…

     

    ***

    Tas laikas, kai lapai auksiniai

    Nukrinta ant vėstančios žemės.

    Tas laikas, kai ilgesio pynės

    Į mūsų gyvenimus remias.

    Kai skėčiai vėl „budinčiais“ tampa,

    Kai debesys saulę užkloja,

    Kas laukia už magiško kampo,

    Kur vėjai svajas išnešioja?

    Lemtis lyg bejėgė mergaitė

    Į skubantį rudenį žiūri…

     

    Rudenio lapai

    Lapai krinta. Rudenio tyloj

    Jie be galo liūdną maldą kalba.

    Šioj akimirkoj – trumpoj, šventoj–

    Nepadės jau niekieno pagalba.

     

    Juk pavasarį jau bus kiti.

    Jie taip pat pasauliu šiuo gėrėsis.

    Glaus juos  saulės spinduliai šilti

    Ir žmonėms jie bus gaivus pavėsis.

     

    Žmonės, kaip tie rudenio lašai.

    Jie kaip lapai žemėn nukeliauja.

    Buvę didvyriai ar pranašai

    Virsta viso labo dulkių sauja…

     

    ***

    Vėl rudeniniai lietaus lašai tyliai tyliai pasibeldžia į mano langą. Lyg kviesdami, lyg viliodami pažvelgti į minkštu šlapiu lapų kilimu pasipuošusią žemę. Į graudžius medžius, veltui mėginančius sulaikyti šį liūdną ir neišvengiamą lapų kritimą.

    Argi ne taip nubyra ir mūsų dienos? Tokios spalvingos ir gražios, tokios reikalingos. Kaip tie rudeniniai lapai. Tik jų, tų dienų jau nebesugrąžinsi, nebepakartosi…

     

    ***

    Visomis rudens spalvomis sužėri ir mūsų gyvenimo ruduo. Ramus ir saulėtas, tarsi lengvučio vėjelio nešiojami bobų vasaros kerai. O gal pilkas, skaudus ir vienišas, lyg tas belapis pakelės medis, siūbuojamas šalto, negailestingo vėjo.

     Neverkit, medžiai, neišsaugoję žalios lapų karalijos. Tik žmonių gyvenimas nepakartojamas…

    Aldona MURAUSKIENĖ

    Irenos Tamulynienės nuotrauka.

    Renginys „Rask laiko sau“ kviečia moteris pasirūpinti savo sveikata ir kūnu

    0

     

    Jau antrąkart Marijampolėje organizuojamas nemokamas renginys moterims „Rask laiko sau“, kuris vyks rugsėjo 15 d., ketvirtadienį, viešbutyje „Mercure Marijampolė“, salėje „Vilnius“.

    Šio susitikimo tikslas – paskatinti moteris atrasti sveikesnį judėjimą, o pirmiausia – pastebėti save, skubančią, ir paskatinti atkreipti dėmesį į savo gyvenseną. Teorinėje ir praktinėje paskaitoje „Sąmoningas judėjimas šiuolaikinio žmogaus kasdieniame gyvenime“ lektorius asmeninis treneris-mokytojas, Acefit.lt įkūrėjas Andrius Česnauskas padės atsakyti į iškylančius klausimus ir paaiškins, kaip paprastai pakeisti savo gyvenimo būdą, kad nedarant didelių pokyčių būtų galima pajusti didelius rezultatus.

    „Šiuolaikinė moteris – tai daug atsakomybių turintis ir daug veiklų organizuojantis žmogus. Dažnai skubant darbų sūkuryje, paskendus šeimos atsakomybėse moteris neskiria laiko sau tiek, kiek pati norėtų, todėl ir vyksta šis susitikimų ciklas, kurio metu kviečiame moteris sustoti ir skirti dėmesį sau“, – sako susitikimo organizatorė Vaida Kelerytė – Burokienė.

    Susitikime bus nagrinėjamos tokios aktualios temos: „Kaip judėti protingai? Kas yra sveikatos priešai? Pagrindiniai judėjimo taškai: pėdos, keliai, klubai, liemuo, pečiai, delnai, kaklas“.

    Organizatoriai moteris į renginį kviečia atvykti su vaikais, nes mažieji tikrai nenuobodžiaus: jie žais žaidimus, pieš, spalvins, atliks užduotėles. Mažaisiais pasirūpins tikri savo srities profesionalai – Marijampolės Lauko darželis.

    Registracija į renginį: goo.gl/xUh4Eb . Daugiau informacijos:  el. paštu: vaida.burokiene@gmail.com

    Kalvarijos krašto šventė „Šypsausi savo kraštui“

    0
    jquery visual lightboxby VisualLightBox.com v6.1

    Astos JANKELIŪNIENĖS, Aistės LENKAUSKAITĖS IR Reimundo TYRO nuotraukos.